Analysis of the media image of the video game industry in the Czech Republic in 2016–2020

Thesis title: Analýza mediálního obrazu videoherního průmyslu v České republice v letech 2016–2020
Author: Hejkalová, Dominika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce si klade za cíl analyzovat mediální obraz videoherního průmyslu v České republice v letech 2016 až 2020 a u nejmedializovanějších videoherních studií zhodnotit jejich medializaci na základě vydaných tiskových zpráv. Teoretická část práce se zaměřuje na význam českého videoherního průmyslu a jeho postavení v neherních médiích, dále pak vysvětluje důležitost medializace tohoto odvětví a popisuje faktory, které medializaci ovlivňují. Praktická část obsahuje analýzu mediálních sdělení o videoherním průmyslu, vybraných videoherních studiích a jejich tiskových zpráv. Dílčí mediální výstupy byly vyhledávány v mediální databázi Newton. Bylo zjištěno, že si s videoherním průmyslem dokáží novináři lépe poradit a jeho prezentace v masových médiích roste.
Keywords: Videoherní průmysl; medializace; kvantitativní obsahová analýza; Warhorse Studios; Amanita Design
Thesis title: Analysis of the media image of the video game industry in the Czech Republic in 2016–2020
Author: Hejkalová, Dominika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Hanzlík, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis aims to analyze the media image of the game industry in the Czech Republic in the years 2016 to 2020 and to evaluate the media coverage of the most mediated video game studios on the basis of published press releases. The theoretical part of the thesis focuses on the importance of the Czech video game industry and its position in non-specialized media, then explains the importance of media coverage of this industry and describes the factors that affect media coverage. The practical part contains an analysis of media messages about the video game industry, selected video game studios and their press releases. Partial media outputs were searched in the Newton media database. It has been found that journalists are better able to deal with the video game industry and its presentation in the mass media is growing.
Keywords: Game industry; media coverage; quantitative content analysis; Warhorse Studios; Amanita Design

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 9. 2020
Date of submission: 16. 12. 2020
Date of defense: 28. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75266/podrobnosti

Files for download

    Last update: