Selection of a foreign market for the start of sales of a Czech brand in crossborder e-commerce

Thesis title: Návrh scénářů expanze na dva vybrané e-commerce trhy
Author: Doan Duy, Tuan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mareš, Jan
Opponents: Kapošváry, Matěj
Thesis language: Česky
Abstract:
Oblast e-commerce je velmi dynmickým odvětvím s mnoha přelívajícími se pozitivními externalitami do mnoha oborů. Pomáhají je inovovat nebo motivovat lidi ke změně nákupních chování jako například nakupovat více na internetu než-li v kamenných pobočkách nebo nakupovat ze zahraničních trhů namísto domácích. Cílem práce je poskytnout vybrané české firmě nástroje a podklady k efektivnímu rozhodnutí o výběru zahraničního trhu k expanzi. Pro dosáhnutí cíle práce vybrat výhodnější variantu byly zvoleny metody vícekriteriálního ohodnocení variant. Po dílčích ohodnocení zvolených dvou variant expanze byly stanoveny celkové ohodnocení, z kterých vyšel finální výsledek pro rozhodnutí.
Keywords: e-commerce; marketplace; vendor
Thesis title: Selection of a foreign market for the start of sales of a Czech brand in crossborder e-commerce
Author: Doan Duy, Tuan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mareš, Jan
Opponents: Kapošváry, Matěj
Thesis language: Česky
Abstract:
The field of e-commerce is a very dynamic industry with many positive externalities spilling over into many fields. They help them innovate or motivate people to change their shopping behaviors, such as shopping more online than in brick-and-mortar branches or shopping from foreign markets instead of domestic ones. The aim of the thesis is to provide a selected Czech company with tools and materials for an effective decision on the selection of a foreign market for expansion. To achieve the aim of the work to choose a more advantageous variant, methods of multicriteria evaluation of variants were chosen. After partial evaluations of the selected two expansion variants, the overall evaluations were determined, from which the final result for the decision was derived.
Keywords: e-commerce; marketplace; vendor

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Entrepreneurship

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 6. 2020
Date of submission: 17. 12. 2020
Date of defense: 3. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74255/podrobnosti

Files for download

    Last update: