Religion and Religious Symbols in Advertising

Thesis title: Náboženství a náboženské symboly v reklamě
Author: Poupová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá použitím náboženské tématiky a náboženských symbolů v reklamách, zejména na komerční produkty. Cílem diplomové práce je identifikovat postoje českých spotřebitelů vůči reklamám obsahujícím náboženské symboly, včetně identifikace vlivu náboženské víry na tyto postoje. Dílčím cílem práce je na základě expertních rozhovorů s členy Rady pro reklamu a dalšími odborníky posoudit možná úskalí využívání náboženských symbolů v českých reklamách. Diplomová práce na závěr představuje doporučení pro použití náboženských symbolů na českém reklamním trhu s ohledem na postoje spotřebitelů a etickou a právní regulaci. Výsledkem diplomové práce je zjištění, že použití náboženských symbolů v českých reklamách představuje poměrně velké riziko a je tedy doporučeno přistupovat k němu pouze ve výjimečných případech po důkladném zvážení názoru odborníků.
Keywords: spotřebitelé; Náboženské symboly; Rada pro reklamu; etika v reklamě; kontroverzní reklama
Thesis title: Religion and Religious Symbols in Advertising
Author: Poupová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stříteský, Václav
Opponents: Koudelka, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with the use of religious themes and religious symbols in advertising, especially in adverts for commercial products. The goal of the diploma thesis is to identify the attitudes of Czech consumers towards advertisements containing religious symbols, including the identification of the influence of religious faith on these attitudes. The partial goal of the thesis is to assess possible problems with using religious symbols in Czech advertisements on the basis of expert interviews with Czech Advertising Standards Council members and other experts. Finally, the thesis presents recommendations for using the religious symbols in the Czech advertising market with regard to consumer attitudes and ethical and legal regulation. The result of the diploma thesis is the finding that the use of religious symbols in Czech advertising poses a relatively high risk and it is therefore recommended to use it only in exceptional cases after careful consideration of the opinion of experts.
Keywords: consumers; Religious symbols; controversial advertising; Czech Advertising Standards Council; ethics in advertising

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 5. 2020
Date of submission: 16. 12. 2020
Date of defense: 3. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73780/podrobnosti

Files for download

    Last update: