Impact of COVID-19 on human capital

Thesis title: Dopad COVID-19 na lidský kapitál
Author: Hampejs, Michal
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Miklánek, Tomáš
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá problematikou současné pandemie COVID-19 a jejího dopadu na lidský kapitál, zvláštní pozornost je věnovaná dopadům na vzdělání. V praktické části jsou pak odhadovány dopady vynuceného přechodu na distanční výuku v terciálním vzdělávání. Na základě dat o prospěchu studentů Vysoké školy ekonomické v Praze bylo odhaleno, že studenti dosahovali během letního semestru 2019/2020 lepších výsledků nejen v předmětech běžné výuky, ale i při státních závěrečných zkouškách, které probíhaly běžným způsobem. Přechod na distanční studium byl náročnější u předmětů, jejichž známka se neodvíjela pouze od závěrečného testu, pozitivní dopad přechodu na distanční studium byl u nich mírnější. Také předměty, které byly z části nebo zcela vyučované na cvičení, dosáhly menšího poklesu průměrné známky ve srovnání s předměty, které byly vyučovány pouze na přednáškách. Neplánovaná situace, která byla vynucena pandemií COVID-19, měla celkově pozitivní dopad na prospěch studentů napříč všemi předměty.
Keywords: COVID-19; recese; lidský kapitál; terciální vzdělávání
Thesis title: Impact of COVID-19 on human capital
Author: Hampejs, Michal
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Miklánek, Tomáš
Opponents: Čermáková, Klára
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the impact of the ongoing COVID-19 pandemic and its impact on human capital, special attention is paid to impact on education. In empirical part the impact of forced transition to distance learning on tertiary education is estimated. Based on data of student grades at Prague University of Economics and Business it was discovered that during summer semester of 2019/2020 students averaged better results not only in regular subjects, but also during state final exams, which were run the same way as in previous years. Transition to distance learning was more difficult for subjects which are not graded only based on final exam, the positive change connected to distance learning transition was lower for said subjects. Lower positive change was also recorded for subjects that are partly or fully taught on seminars in comparison to subjects with only lectures. Unplanned situation forced by the COVID-19 pandemic had overall a positive impact on students’ average results across all subjects.
Keywords: human capital; tertiary education; COVID-19; recession

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 10. 2020
Date of submission: 17. 12. 2020
Date of defense: 4. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74454/podrobnosti

Files for download

    Last update: