Data-mining analysis - advertising activities of accommodation services

Thesis title: Data-mining analýza - reklamní aktivity ubytovacích služeb
Author: Chmelík, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bína, Vladislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce je zaměřena na analýzu masmediální komunikace na trhu ubytovacích služeb ve vybraných mediatypech televizi, tisku a rozhlasu. Akcent je kladen na data mining analýzu časového vývoje reklamních aktivit subjektů na českém trhu ubytovacích služeb v období od 2010 do 2018. Práce přináší teoretické poznatky o reklamě, masmediálním plánování, českém mediálním trhu a trhu ubytovacích služeb. Poskytovatelem dat pro tento výzkum je společnost Nielsen Admosphere, a.s., která provádí komplexní mediální monitoring v českém mediálním prostředí. Empirická část je postavena na data miningové metodice CRISP-DM. Přínosem práce je zevrubná analýza vývoje reklamních aktivit, mediálního trhu a prognóza budoucího vývoje masmediální komunikace na českém trhu ubytovacích služeb. Získané poznatky naleznou své uplatnění v oblasti manažerského rozhodování, marketingu a také jako východisko pro další výzkumy v této oblasti.
Keywords: analýza časových řad; data mining; masmediální komunikace a plánování; reklama; trh ubytovacích služeb
Thesis title: Data-mining analysis - advertising activities of accommodation services
Author: Chmelík, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bína, Vladislav
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on the analysis of mass media communication on the market of accommodation services in selected media types: television, press and radio. This diploma thesis is focused on data mining analysis of the time series of advertising activities of entities in the Czech market of accommodation services in the period from 2010 to 2018. This thesis brings theoretical knowledge about advertising, mass media planning, the Czech media market and the accommodation services market. The provider of data for this research is the company Nielsen Admosphere, a.s., which performs comprehensive media monitoring in the Czech media environment. The empirical part is based on the data mining methodology CRISP-DM. The contribution of the thesis is a comprehensive analysis of the development of advertising activities, the media market and a forecast of the future development of mass media communication in the Czech market of accommodation services. The acquired knowledge will find its application in the field of managerial decision-making, marketing and also as a starting point for further research in this field.
Keywords: data mining; mass media communication and planning; advertising; accommodation services (hospitality); time series analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 2. 2019
Date of submission: 17. 12. 2020
Date of defense: 26. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68918/podrobnosti

Files for download

    Last update: