Belt and Road Initiative: employing gravity model

Thesis title: Nová hedvábná stezka: analýza pomocí gravitačního modelu
Author: Pörner, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čermáková, Klára
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je analýza mezinárodního obchodu v kontextu projektu Nová hedvábná stezka pomocí gravitačního modelu vystavěného na mikroekonomických základech. Na základě odhadu OLS i PPML s párovými fixními efekty a panelovými daty se vyvozuje, že formální zapojení do projektu pozitivně ovlivňuje obchodní výměnu mezi zapojenými zeměmi. Vzhledem k dlouhodobému charakteru projektu je následně provedena simulace dalšího zlepšení konektivity a kvality infrastruktury u jednotlivých států participujících v projektu, jakožto stěžejního pilíře celé iniciativy. K tomuto účelu je použit model s kontrolou MTR pomocí metody Bonus Vetus OLS. Na základě výstupů ze simulace lze očekávat růst celkového exportního potenciálu u většiny zemí Evropské unie včetně České republiky, zároveň pak i růst potenciálu obchodu mezi Čínou a jednotlivými státy EU. K výstupům ze simulací je pak potřeba podotknout, že stojí na předpokladu úspěšného pokračování projektu při snižování transportních nákladů a zlepšení infrastruktury u zapojených zemích.
Keywords: mezinárodní obchod; gravitační model; PPML; Nová hedvábná stezka; Bonus Vetus OLS
Thesis title: Belt and Road Initiative: employing gravity model
Author: Pörner, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čermáková, Klára
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis aims to analyze international trade in the context of the Belt and Road Initiative employing a micro-founded gravity model. Based on OLS and PPML estimates with country-pair fixed effects and panel data, it can be concluded that formal participation in the project positively influences trade among members. Due to the long-term perspective of the project, there are also simulation exercises employed to investigate the impact of improved connectivity and infrastructure among participating economies as both are considered key priorities of the initiative. Employing the Bonus Vetus OLS model to control for MTR, one can expect overall growth of export potential by the majority of EU countries including the Czech Republic as well as the growth of trade potential between China and EU. The important caveat is that there is an assumption of further successful development of the project in terms of lowering transport costs and improving infrastructure by all members.
Keywords: Belt and Road Initiative; International Trade; Gravity Model; PPML; Bonus Vetus OLS

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 9. 2020
Date of submission: 18. 12. 2020
Date of defense: 4. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74163/podrobnosti

Files for download

    Last update: