Segmentation of clients of tour operators

Thesis title: Segmentace zákazníků cestovních kanceláří
Author: Machová, Linda
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kalábová, Markéta
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá segmentací českých klientů cestovních kanceláří. Práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol: Teoreticko-metodologická část a Výsledky a diskuse. Cílem diplomové práce bylo představit segmentaci jako marketingový nástroj, jak z obecného pohledu, tak se zohledněním cestovního ruchu a cestovních kanceláří, a zejména pak odkrýt a blíže charakterizovat segmenty českých klientů cestovních kanceláří a rovněž navrhnout, na jaké segmenty (a jakým způsobem) by se cestovní kanceláře měly zaměřovat. Užitím dat MML-TGI a programu Data Analyzer bylo faktorovou, shlukovou a kontingenční analýzou odkryto a popsáno šest segmentů: Rodinný usedlík, Aktivní extrovert, Pasivní introvert, Nerozhodný, Aktivní všehomil a Zasněný dobrodruh, přičemž jako pro cestovní kanceláře nejatraktivnější segmenty se jeví Aktivní extroverti a Aktivní všehomilové, další význam mají Rodinní usedlíci a Zasnění dobrodruzi.
Keywords: segmentace; MML-TGI; cestovní kancelář
Thesis title: Segmentation of clients of tour operators
Author: Machová, Linda
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kalábová, Markéta
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with the segmentation of Czech clients of tour operators. The diploma thesis is divided into two main chapters: Theoretical-methodological part and Results and discussion. The aim of the diploma thesis was to introduce segmentation as a marketing tool, both from a general point of view and considering tourism and tour operators, and especially discover and describe segments of Czech clients of tour operators and also suggest, with segments (and in what way) should tour operators focus on. Using MML-TGI data and the program Data Analyzer, by factor, cluster, and contingency analysis, six segments were discovered and described: Family Settler, Active Extrovert, Passive Introvert, Indecisive, Active All-lover and Dreaming Adventurer. Active Extroverts and Active All lovers appear to be the most attractive segments for tour operators, Family Settlers and Dreaming Adventurers are of further importance.
Keywords: MML-TGI; tour operator; segmentation

Information about study

Study programme: Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 7. 2020
Date of submission: 11. 4. 2021
Date of defense: 2. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73740/podrobnosti

Files for download

    Last update: