The Legal Consciousness of High School Students

Thesis title: Právní vědomí studentů středních škol
Author: Novák, Adam
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hejda, Jan
Opponents: Syrovátka, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou právního vědomí a jeho vztahu ke studentům středních škol. Hlavním cílem práce bylo zjistit, jaká je reálná úroveň právního vědomí studentů středních škol. Další cíle práce se zaměřili na nejpřínosnější zdroje informací, celkové rozebrání situace ohledně výuky práva na střední škole a způsoby, jakými může management školy ovlivnit právní vědomí studentů. Teoretická část se věnuje obecně školství, managementu školy, metod vzdělávání a samotnému právnímu vědomí včetně přehledu předešlých výzkumů. V praktické části byl proveden smíšený výzkum, první část (kvantitativní výzkum) byla provedena pomoví dotazníkového šetření. Následovala analýza získaných dat a vytvoření otázek pro rozhovor. Pomocí získaných údajů byl vytvořen komplexní obraz o právním vědomí studentů středních škol a taktéž byl vytvořen systém doporučení pro zkvalitnění výuky a zlepšení právního vědomí.
Keywords: právo; právní vědomí; školství; školský management; vzdělávání; střední škola
Thesis title: The Legal Consciousness of High School Students
Author: Novák, Adam
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hejda, Jan
Opponents: Syrovátka, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with the issues surrounding legal consciousness and its relationship to secondary school students. The main goal of the work is to find out what is the true level of legal consciousness of high school students. Other goals of the work focus on the most beneficial sources of information, including a general analysis of the situation regarding the teaching of law in secondary schools and the ways in which the school management can affect student’s legal consciousness. The theoretical section is devoted to general education, school management, educational methods and legal consciousness itself, including an overview of the previous research. In the practical section, a mixed research was performed. The first part (quantitive research) was performed using a questionnaire survey. An analysis of the obtained data followed and was used in creating questions for the interview. The obtained data provided a comprehensive picture of the legal awareness of high school students and a system was created for recommendations for improving both teaching and legal consciousness.
Keywords: law; legal consciousness; education; school management; secondary schools

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 10. 2020
Date of submission: 23. 4. 2021
Date of defense: 9. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74609/podrobnosti

Files for download

    Last update: