Canned beer - motives of Czech consumers for choosing this packaging

Thesis title: Pivo v plechu - motivy českých spotřebitelů pro volbu tohoto obalu
Author: Beránková, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Sabolovič, Mojmír
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je pomocí kvantitativního výzkumu poznat motivy, které mají vliv na koupi piva v plechu. Podcílem je zjistit spotřebitelsky nejčastější obal piva a důvody, které k tomu vedou. Práce je doplněna o marketingové a sociální poznání, statistická data, situaci na trhu s baleným pivem a charakteristiky obalů piva v ČR. Metodou sběru dat je lavinový online dotazník, vytvořený ve formulářích Google. Zasílání dotazníkového archu probíhalo cíleně, s ohledem na dodržení vlastností populace a postupnou kumulaci získaných dat od celkem 519 respondentů. Práce obsahuje primární analýzy, které přibližují vzorek a trendy u českých spotřebitelů piva. Pokročilejší statistické metody kontrolují a dokazují závislosti, testují vazby proměnných – Anova, CHISQ.TEST, Spearmanův koeficient. Důležité motivy pro koupi piva v plechu jsou manipulační a účelové, motivy charakterizační nejsou pro rozhodnutí důležité. Důvodem pro koupi piva dle obalu je nejčastěji zvyk. Z poznatků vychází doporučení pivovarům pro strategicky výhodné rozložení jejich portfolia dle obalového materiálu produktů.
Keywords: čeští spotřebitelé piva; nákupní chování a rozhodování; pivo v plechu; balené pivo; obalové materiály piva
Thesis title: Canned beer - motives of Czech consumers for choosing this packaging
Author: Beránková, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Sabolovič, Mojmír
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is to use quantitative research to identify the motives that affect the purchase of canned beer. The goal is to find out the most common consumer packaging of beer and the reasons that lead to the purchase. The thesis is supplemented by marketing and social knowledge, statistical data, the situation on the market in packaged beer and the characteristics of beer packaging in the Czech Republic. The method of data collection is an snowball online questionnaire, created in Google Forms. The distribution of the questionnaire took place in a targeted manner, with regard to compliance with the characteristics of the population and the gradual accumulation of data obtained from a total of 519 respondents. The thesis contains primary analyzes that uncovers the trends in Czech beer consumers. More advanced statistical methods check and prove dependencies, test the relationships of variables - Anova, CHISQ.TEST, Spearman's coefficient. Important motives for the purchase of beer in a can are manipulative and purposeful, characterization motives are not important for decisions. The reason for buying beer according to the packaging is most often the habit. The findings are based on recommendations for breweries for a strategically advantageous distribution of their portfolio according to the packaging material of products.
Keywords: Czech beer consumers; shopping behavior and decision - making; canned beer; packaged beer; beer packaging materials

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2020
Date of submission: 23. 4. 2021
Date of defense: 8. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74430/podrobnosti

Files for download

    Last update: