Influence of leadership on learning culture in chosen organoízation

Thesis title: Vliv stylu vedení na kulturu učení ve vybrané organizaci
Author: Čápová, Anna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hiršová, Miloslava
Opponents: Glaserová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je zjistit, zda styl vedení ovlivňuje kulturu učení ve vybrané organizaci. V literární rešerši je představeno více stylů vedení a popsána kultura učení v organizaci. Dále je vysvětlena závislost těchto dvou proměnných. Předpokladem bylo, že určité styly vedení jsou pro kulturu učení v organizaci vhodnější a jiné tuto problematiku příliš nezohledňují. Pro výzkum byly stanoveny tři výzkumné otázky. Byl proveden kvantitativní výzkum pomocí dotazníkového šetření. K výzkumu byly využity dotazníky The Dimensions of Learning Organizations Questionnaire a Czech Leadership Questionnaire. Výsledek získaných dat ukázal největší zastoupení transformačního stylu vedení a existenci velmi dobře rozvinuté kultury učení. Data neukázala bližší vztah stylu vedení a kultury učení ve zkoumané organizaci. Na základě získaných dat z dotazníku byla vytvořena doporučení pro další zlepšení kultury učení v organizaci.
Keywords: Transformační styl vedení; Transakční styl vedení; Laissez-faire styl vedení; Kultura učení; DLOQ; CLQ
Thesis title: Influence of leadership on learning culture in chosen organoízation
Author: Čápová, Anna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hiršová, Miloslava
Opponents: Glaserová, Martina
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelors thesis is finding out if style of leadership has an influence on learning culture in chosen organization. In literary research the different styles of leadership and learning culture in an organization are described. In the next part we explore the relation of these two variables. The assumption was that some styles of leadership are suitable for learning culture in an organization and others don’t take this matter into account. Quantitative research was done by a questionaire survey. To complete the survey „The Dimension of Learning Organisations Questionnaire“ and „Czech Leadership Questionnaire“ were used. The result of collected data shows the highest representation of transactional leadership and the existence of highly developed learning culture. Data did not reveal a closer relationship between leadership and learning culture in researched organization. Based on the collected data from the questionnaires a recommendation was made for an additional improvement in the learning culture of researched company.
Keywords: Transformational leadership; Transactional leadership; Laissez-faire leadership; Learning culture; DLOQ; CLQ

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 9. 2020
Date of submission: 24. 4. 2021
Date of defense: 31. 5. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74113/podrobnosti

Files for download

    Last update: