Price and quality of beer - what can its consumer evaluate?

Thesis title: Cena a kvalita piva - co dokáže hodnotit jeho spotřebitel?
Author: Klimšová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Březinová, Monika
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá atributy, které dokáže hodnotit spotřebitel při výběru a konzumaci piva. Jedná se především o chuť, hořkost, vůni, barvu, pěnu, ale také cenu. Experiment provedený na vzorku 96 lidí tak zkoumá, co skutečně dokáže hodnotit spo-třebitel, tedy rozpor či shodu v tom, co si myslí a jaká je realita. Sběr dat probíhal na základě vyplněných dotazníků před a po ochutnávce 6 piv ve slepém a přiznaném testu. Získaná data byla vyhodnocena pomocí statistických metod a programů pro zjištění vzájemných korelací. Z výsledků vyplývá, že se významně liší celkové hodnocení atri-butů piv mezi slepým a přiznaným testem. Experiment potvrdil, že účastníci dokázali nejlépe ohodnotit piva s vyšší hořkostí a těmto pivům byli ochotni dát lepší známku i vyšší cenu, za kterou jsou ochotni pivo koupit. Rovněž bylo potvrzeno, že značka piva přidává nebo ubírá na hodnocení piva.
Keywords: kvalita piva; cena piva; chuť piva; pivo
Thesis title: Price and quality of beer - what can its consumer evaluate?
Author: Klimšová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Březinová, Monika
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with the attributes that the consumer can evaluate when choosing and consuming beer. It is mainly about taste, bitterness, smell, color, foam, but also price. An experiment performed on a sample of 96 people thus examines what the consumer can really evaluate, ie the discrepancy or agreement in what he thinks and what the reality is. Data collection took place on the basis of completed questionnaires before and after tasting 6 beers in a blind and admitted test. The obtained data were evaluated using statistical methods and programs to determine mutual correlations. The results show that the overall evaluation of beer attributes differs significantly between the blind and the admitted test. The experiment confirmed that the participants were able to best evaluate beers with higher bitterness and were willing to give these beers a better mark and a higher price at which they are willing to buy beer. It has also been confirmed that the beer brand adds or subtracts beer ratings.
Keywords: quality of beer; taste of beer; beer

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 9. 2019
Date of submission: 4. 6. 2021
Date of defense: 4. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70834/podrobnosti

Files for download

    Last update: