Influencer marketing on Instagram

Thesis title: Influencer marketing na sociální síti Instagram
Author: Chudějová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čermák, Radim
Opponents: Jiříčková, Ludmila
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá influencer marketingem na Instagramu. Pozornost je věnována především československé scéně. Cílem práce je zanalyzovat aktuální situaci influencer marketingu na Instagramu v České a Slovenské republice. Bakalářská práce je rozdělena na dvě části – teoretickou a praktickou. V teoretické části je představena historie sociálních sítí a aktuální online sociální sítě. Dále je podrobněji popsána sociální síť Instagram – její historie, grafické uživatelské rozhraní a funkce. Následně je definován influencer marketing a pojem influencer, jsou popsány typy influencerů a spoluprací firem s nimi, a nakonec je představena právní regulace influencer marketingu v České republice. V praktické části práce jsou stanoveny výzkumné otázky a je provedena analýza influencer marketingu na česlovenské instagramové scéně z pohledu běžných uživatelů Instagramu dotazníkovým šetřením a z pohledu samotných influencerů prostřednictvím rozhovorů. Výsledky výzkumu jsou následně vyhodnoceny v diskuzi a jsou zodpovězeny výzkumné otázky. Analýza ukazuje, jaký pohled mají uživatelé Instagramu na influencer marketing, jak se tyto názory liší na základě jejich věku a v jakých aspektech influencer marketingu se shodují nebo rozcházejí názory a pohledy samotných influencerů.
Keywords: influencer marketing; influencer; Instagram; sledující; sociální sítě; spolupráce
Thesis title: Influencer marketing on Instagram
Author: Chudějová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čermák, Radim
Opponents: Jiříčková, Ludmila
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis studies the influencer marketing on a popular app, Instagram. With the focus being paid mainly towards the Czechoslovak scene. The aim of this thesis is to analyse the current situation of influencer marketing in the Czech Republic and Slovakia. The bachelor thesis is divided into two parts – theoretical and practical. The theoretical part presents the history of social media and the current online social media. A popular social media app called Instagram is described in more detail regarding its history, graphic user interface and different functions. Subsequently, influencer marketing and the term influencer are defined, the different types of influencers and their collaborations with companies are also described. Finally, the legal regulation of influencer marketing in the Czech Republic is introduced. In the practical part of the work, research questions are set, the analysis of influencer marketing on the Czechoslovak Instagram scene is performed from two different viewpoints. Regarding the point of view of a common Instagram user, there is a questionnaire survey. The influencers’ points of view were acquired through personal interviews. The results of the research are then evaluated in the discussion and the research questions are also answered there. The analysis shows what stance do Instagram users take on influencer marketing. The analysis also demonstrates how the stances of the users shift based on their age. Finally, it reveals on what aspects of influencer marketing do the influencers themselves agree and disagree upon.
Keywords: influencer; influencer marketing; Instagram; collaboration; followers; social media

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 12. 2019
Date of submission: 27. 4. 2021
Date of defense: 16. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71912/podrobnosti

Files for download

    Last update: