Marketing strategy of the Ploskovice Chateau

Thesis title: Marketingová strategie Státního zámku v Ploskovicích
Author: Klierová, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Vaníček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce představuje marketingovou strategii pro národní kulturní památku Státní zámek Ploskovice. Teoretická část se zabývá rolí kultury v cestovním ruchu v České republice, a tedy kulturním cestovním ruchem. Zmíněno je historické pozadí kulturního cestovního ruchu, ale jsou i uvedeny statistiky týkající se kultury v ČR. Dále je vymezen arts marketing- marketing kulturního dědictví. Je nastíněna jeho historie a vývoj, zároveň i nejnovější přístupy. V teoretické části je rovněž zmíněn marketingový výzkum, který se dělí na primární a sekundární, a marketingový plán, který by se měl skládat z několika částí včetně situační analýzy, marketingových cílů, strategií a taktik. V analytické části je nejprve provedena situační analýza. Je zanalyzováno vnější prostředí zámku, rozdělené na mikro a makroprostředí. Poté je provedena analýza vnitřního prostředí, které se pro účely práce zabývá vizuálním stylem firmy Národní památkový ústav, návštěvností během posledních 11 let, současným marketingovým mixem. Na závěr analýzy vnitřního prostředí byla vypracována SWOT analýza. V rámci marketingové strategie jsou stanoveny mise, vize, strategie a cíle Státního zámku Ploskovice, kterých by chtělo vedení zámku dosáhnout. Jsou navrženy konkrétní prvky marketingového mixu (základní i rozšířené) a na závěr je stanovený plán realizace, skládající se z akčního plánu, rozpočtu a kontroly a monitoringu.
Keywords: kulturní cestovní ruch; marketingová strategie; národní kulturní památka
Thesis title: Marketing strategy of the Ploskovice Chateau
Author: Klierová, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Vaníček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis presents a marketing strategy for the national cultural monument Ploskovice Chateau. The theoretical part deals with the role of culture in tourism in the Czech Republic, and thus cultural tourism. The historical background of cultural tourism is mentioned, as well as statistics concerning culture in the Czech Republic. Furthermore, arts marketing is defined. The thesis outlines its history, development and its latest approaches, too. The theoretical part also mentions marketing research, which is divided into primary and secondary research, and marketing plan, which should consist of several parts, including situation analysis, marketing goals, strategy and tactics. In the analytical part, a situation analysis is performed firstly. The external environment is analysed, divided into micro and macroenvironment. Then an analysis of the internal environment is performed, which for this thesis’s purposes deals with the visual style of the company National Heritage Institute, number of visitors within the last 11 years and the current marketing mix. At the end of the analysis of the internal environment SWOT analysis was prepared. The marketing strategy sets out the mission, vision, strategy and goals of the Ploskovice Chateau, which the management would like to achieve. Specific elements of the marketing mix are proposed (basic and advanced) and finally, there is an implementation plan, consisting of an action plan, budget and control and monitoring.
Keywords: marketing strategy; national cultural monument; cultural tourism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2020
Date of submission: 29. 4. 2021
Date of defense: 3. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73913/podrobnosti

Files for download

    Last update: