Sports sponsorship as a marketing communication tool

Thesis title: Sportovní sponzoring jako nástroj marketingové komunikace
Author: Nováková, Veronika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Volfová, Jitka
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou sponzorství společnosti Česká spořitelna, a.s. ve sportovním prostředí. Zaměřuje se na konkrétní sponzorské aktivity, jejich analýzu, komparaci a vyvození předností a nedostatků jednotlivých sponzorských činností na poli sportu. Cílem bylo zhodnotit její konkrétní sponzorské aktivity a na základě toho navrhnout doporučení vedoucí ke zefektivnění sponzoringu banky. V teoretické části práce jsou popsány základy marketingové komunikace a její nástroje, sponzoring se zaměřením na specifika ve sportovním prostředí, pohled na mezinárodní trh a v neposlední řadě problematika účinnosti sponzoringu. Na teoretické poznatky navazuje analýza konkrétních aktivit České spořitelny. Následně je prostřednictvím dotazníkového šetření proveden sběr dat pro primární výzkum, který zjišťuje pohled veřejnosti na banku v asociaci se sportem a míru povědomí o společnosti jakožto sponzorovi sportovních akcí. Vlastní výzkum odhaluje rezervy České spořitelny v aktivaci sponzoringu a míru povědomí o sponzorství sportu dosahující pouze 36 %. V závěru práce jsou formulována konkrétní doporučení vedoucí ke zefektivnění sponzoringu a přiblížení se stanoveným cílům banky. Jedná se především o zvýšení aktivity na sociálních sítích, využití vlivu známých sportovců či vyšší míru informovanosti skrze televizní obrazovky.
Keywords: Česká spořitelna; sportovní sponzoring; aktivace sponzoringu; marketingová komunikace
Thesis title: Sports sponsorship as a marketing communication tool
Author: Nováková, Veronika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Volfová, Jitka
Opponents: Sadílek, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis deals with the issue of sponsorship of Česká spořitelna, a. s. in a sports environment. It focuses on specific sponsorship activities, their analysis, comparations and the identification of their strengths and weaknesses. The aim was to evaluate defined sponsorship activities of the bank and based on that, to propose recommendations leading to improvements in the sports sponsorship. The theoretical part of the thesis describes the basics of marketing communication and its tools, sponsorship focused on aspects in the sports environment, view of the international market and, last but not least, the issue of sponsorship efficiency. The theoretical knowledge is followed by an analysis of specific activities of Česká spořitelna. Data collection for pri-mary research is carried out by means of a questionnaire survey. It examines the public's view of the bank in association with sport and the level of awareness of the company as sponsor of sporting events. The research reveals the reserves of Česká spořitelna in the sponsorship activation and the level of sports sponsorship awareness reaching only 36 %. At the end of the thesis, concrete recommendations are being formulated to improve sponsorship and move closer to the goals set by the bank. This relates to increasing activity on social networks, using the influence of known athletes or increasing level of awareness through television screens.
Keywords: Česká spořitelna; sports sponsorship; marketing communication; sponsorship activation

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 5. 2020
Date of submission: 29. 4. 2021
Date of defense: 1. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73445/podrobnosti

Files for download

    Last update: