The impact of technological progress on customer buying behaviour

Thesis title: Vliv technologického pokroku na nákupní chování zákazníků
Author: Nawabi, Jusuf
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se věnuje tématu moderních technologiím užívaných v maloobchodě a jejich vlivu na nákupní chování zákazníků v České republice. Pozornost byla věnována technologiím, které se v současné době využívají na tuzemském trhu, ale bylo upozorněno i na trendy v zahraničí. Cíl diplomové práce je identifikovat používané nové technologie v maloobchodě a zhodnotit postoje a názory českých zákazníků. V rámci teoretické části byly formulovány teoretické poznatky o obchodě, nákupním chování a technologiích. V praktické části byla provedena analýza vybraných potravinářských i nepotravinářských řetězců. Zkoumáno bylo tržní prostředí na českém trhu a srovnání s trhy zahraničními. Na závěr byl proveden kvantitativní a kvalitativní výzkum s cílem zhodnotit postoje a názory na využívané technologie v tuzemském maloobchodě. Na základě výzkumu bylo navrženo doporučení, které mohou využít řetězce k rozšíření svého podnikání.
Keywords: Maloobchod; Technologie; Obchod; Nákupní chování zákazníků; Technologický pokrok
Thesis title: The impact of technological progress on customer buying behaviour
Author: Nawabi, Jusuf
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master’s thesis is focused on modern technologies used in retail trade and their influence on customer buying behaviour in the Czech Republic. Special attention is paid to technologies used in the Czech market but was notified also on trends abroad. The goal of this work is to identify new technologies used in retail and evaluate the attitudes and opinions of Czech customers. The theoretical part was focused on theoretical findings of retail, customer shopping behaviour, and technologies. The practical part was focused on analysis of chosen food and non – food retail chains and the market environment on the Czech market and comparison with foreign markets was examined. Finally, quantitative and qualitative research was conducted in order to evaluate attitudes and opinions on the technologies used in domestic retail. Based on the research, recommendations have been proposed that can use retail chains to expand their business.
Keywords: Technological progress; Trade; Retail; Customer buying behaviour; Technologies

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 8. 2019
Date of submission: 29. 4. 2021
Date of defense: 2. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70304/podrobnosti

Files for download

    Last update: