Changing spending patterns of chinese middle class in the example of dairy products

Thesis title: Měnící se spotřební zvyklosti čínské střední třídy na příkladu mléčných výrobků
Author: Míková, Hana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vlčková, Jana
Opponents: De Castro, Tereza
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce poskytuje vhled do specifik spotřeby čínské střední třídy, která je hlavním tahounem ekonomického růstu. Tato spotřeba je ukázaná na příkladu mléčných výrobků, které tradičně v Číně nebyly příliš zastoupeny. První část se věnuje vymezení střední třídy a jejímu spotřebitelskému chování. Druhá část je zaměřená na vývoj spotřeby mléčných výrobků s ohledem na faktory, které ji ovlivňují. Výrazný vliv na podporu spotřeby má vláda. Limitujícím faktorem je vrozená intolerance laktózy. Mléčné výrobky jsou považovány za prémiové produkty, což ovlivňuje jejich cenu i způsob spotřeby. Třetí část je zaměřená na budoucí vývoj, možné příležitosti a omezení ve spotřebě. Mezi nejvýznamnější příležitost patří produkty dětské sušené výživy nebo obchod s bio produkty.
Keywords: spotřební zvyklosti; příležitosti; čínská střední třída; mléčné výrobky
Thesis title: Changing spending patterns of chinese middle class in the example of dairy products
Author: Míková, Hana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vlčková, Jana
Opponents: De Castro, Tereza
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis provides an insight into particularities of chinese middle-income class consumption that has been driving economic growth. The consumption patterns are illustrated by the example of dairy products. The level of consumption of dairy was historically relatively low. The first chapter deals with the definiton of chinese middle class and its habits. The second chapter focuses on the development of dairy consumption with regard to factors that affect it. The chinese goverment exerts a major influence. On the other hand, the consumption is limited by innate lactose intolerance. Dairy products are considered to be premium products which affects their price and consumption. Third chapter deals with predictions, opportunities and limitations concerning dairy consumption. Infant milk formula or organic dairy products are two most significant opportunities.
Keywords: chinese middle class; dairy products; opportunities; consumption habits

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 8. 2018
Date of submission: 30. 4. 2021
Date of defense: 3. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66487/podrobnosti

Files for download

    Last update: