Social media and its role in gastronomy

Thesis title: Social media and its role in gastronomy
Author: Tolstykh, Aleksandra
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor thesis examines the influence of social media on gastronomical facilities in two regions – Czech Republic and Russia. The topic was covered from both points of view, business side and customer side, but with more focus on the latter. Thesis contains introduction into the topic with definitions of the main phenomena, typology of social media, current trends, analysis of restaurant customer behaviour, overview of behavioural intentions and decision-making process. The practical part is based on the quantitative survey conducted in April 2021. The aim of practical part was to identify key aspects that influence the decision-making process of customers from Czech Republic and Russia and highlight differences in purchase behaviour of these two groups. Results show that well- managed online presence and putting menu online positively influence the decision-making process of customers. The most popular platforms for engagement with a restaurant among the groups are Google and Instagram. Two representative samples behave online similarly, but some regional and behavioural differences that should be taken into account. The following thesis should be considered a small but important contribution to the academic literature because the topic was never discussed before in the context of these two countries.
Keywords: social media; gastronomy; customer behavior
Thesis title: Sociální média a jejich role v gastronomii
Author: Tolstykh, Aleksandra
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá vliv sociálních médií na gastronomická zařízení ve dvou regionech - České republice a Rusku. Téma bylo pokryto z obou hledisek, obchodního i zákaznického, ale více se zaměřilo na druhé. Práce obsahuje úvod do tématu s definicemi hlavních jevů, typologií sociálních médií, aktuální trendy, analýzu chování zákazníků restaurace, přehled behaviorálních záměrů a popis rozhodovacích procesů. Praktická část vychází z kvantitativního průzkumu provedeného v dubnu 2021. Cílem praktické části bylo identifikovat klíčové aspekty, které ovlivňují rozhodovací proces zákazníků z České republiky a Ruska, a zdůraznit rozdíly v nákupním chování těchto dvou skupin. Výsledky ukazují, že dobře řízená online přítomnost a uvedení jídelního lístku online pozitivně ovlivňují rozhodovací proces zákazníků. Nejpopulárnějšími platformami pro interakci s restaurací jsou Google a Instagram. Dva reprezentativní vzorky se chovají online podobně, ale je třeba vzít v úvahu regionální a behaviorální rozdíly. Následující práce by měla být považována za malý, ale důležitý příspěvek k akademické literatuře, protože téma nebylo v kontextu těchto dvou zemí nikdy dříve diskutováno.
Keywords: sociální média; gastronomie; chování zákazníků

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch a regionální rozvoj
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 9. 2020
Date of submission: 30. 4. 2021
Date of defense: 24. 5. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74309/podrobnosti

Files for download

    Last update: