Evaluation of the position of selected brands among the VW AG on the Czech market

Thesis title: Vyhodnocení postavení vybraných značek koncernu VW na českém trhu
Author: Novotný, Vojtěch
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je na základě vlastního výzkumu vyhodnotit postavení značek Audi, Seat, Škoda Auto a Volkswagen mezi sebou v koncernu VW AG, jakož i určit, jak jsou značky a rozdíly mezi nimi vnímány v očích zákazníků i dealerů a jakou roli hraje velmi obdobný softwarový i hardwarový základ, jímž je u porovnávaných vozů koncernová platforma MQB. Šetření proběhlo na modelech, které zkoumané značky nabízí jako zástupce nižší střední třídy. Těmi jsou Audi A3, Seat Leon, Škoda Octavia a VW Golf. Jako výzkumná metoda byly zvoleny hloubkové rozhovory. Ty byly v zájmu diverzifikace vedeny jak s představiteli vybraných značek, tak se zákazníky aktuálních generací zkoumaných modelů. Ve většině aspektů vyšly najevo podobné rysy uvažování majitelů stejných modelů. Výzkum však prokázal i značnou míru neshody v důležitých faktorech. Závěrem vyplynulo, že ačkoliv jsou zkoumané modely do vysoké míry velmi podobné produkty, někteří zákazníci mezi nimi vnímají výrazné rozdíly. Naplňuje se tak podstata koncernové hierarchie značek a můžeme konstatovat, že positioning a cílení na odlišné typy zákazníků se skutečně daří. Lze potvrdit, že značky ani modely na sobě nekanibalizují a zákazník má svobodnou a širokou možnost volby.
Keywords: Škoda Auto; Volkswagen; Značka; Seat; MQB; Audi; Automotive
Thesis title: Evaluation of the position of selected brands among the VW AG on the Czech market
Author: Novotný, Vojtěch
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to evaluate the position of selected brands and models among the VW AG, represented by Audi, Seat, Škoda Auto and Volkswagen, as well as to determine how brands and differences between them are perceived in the eyes of customers and dealers. Furthermore, it is important to analyze what role is played by a very similar software and hardware basis, being the MQB platform. It must be mentioned that the research was conducted on models offered by these brands as representatives of a C-segment: Audi A3, Seat Leon, Škoda Octavia and VW Golf. The crucial part of research includes in-depth interviews, chosen as a research method. In order to diversify the results, interviews were conducted both with the representatives of selected brands and with customers of current generations of the examined models. The results indicated mostly connected approaches of same-vehicle owners. However, the research has also shown a significant degree of disagreement in crucial aspects. In conclusion, although the examined models are technically closely connected products, some customers perceive a vast difference between them. This conclusion fulfills the VW AG hierarchy of brands and we can claim that positioning and targeting on different types of customers are both considered to be successful. It can be confirmed that brands and models do not cannibalize on each other and the customer has a free and wide choice.
Keywords: Brand; Automotive; MQB; Audi; Seat; Škoda Auto; Volkswagen

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2020
Date of submission: 30. 4. 2021
Date of defense: 2. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73920/podrobnosti

Files for download

    Last update: