Retail market situation in the Czech Republic in comparison with Russia. Differences, innovative approaches

Thesis title: Retail market situation in the Czech Republic in comparison with Russia. Differences, innovative approaches
Author: Petrenko, Dmitrii
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Bolotov, Ilya
Opponents: Pantea, Smaranda
Thesis language: English
Abstract:
The research was conducted in order to describe and compare the current situation and digitalization trends in the Czech Republic and Russia. The author ran into the outlook of interconnection of digitalization with Russian and Czech retailing market by examining TOP- 5 retailing giants of both countries in order to reveal the full picture in current retailing and predict future opportunities. Concerning the methods used in the research, there was preferred to use both, qualitative and quantitative methods in order to remove limitations. For the qualitative data source, there was used already existing literature review, books and financial publications which cannot result in precise outcomes without the use of quantitative data source which compared and analyzed TOP-5 retailers from financial perspective including the volume of sales, growth rate, real GDP, average basket, and other indicators. As a result, it was revealed that Auchan from the Russian retailing sector and Ahold Group from Czech retailing sector were chosen as powerful and digitalized top players by hitting over 32.1 EUR bill and 74.7 EUR bill, relatively. In addition, in terms of annual growth rate of retailing turnover, Czech retailing sector resulted in being developed and digitalized that the one of Russia which scored 4.9% and 2.6%, relatively.
Keywords: Czech Republic; innovation; sales; Russian Federation; digitalization; retailing
Thesis title: Situace na maloobchodním trhu v České republice ve srovnání s Ruskem. Rozdíly, inovativní přístupy
Author: Petrenko, Dmitrii
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Bolotov, Ilya
Opponents: Pantea, Smaranda
Thesis language: English
Abstract:
Výzkum byl proveden s cílem popsat a porovnat současnou situaci a trendy digitalizace v České republice a Rusku. Autor narazil na perspektivu propojení digitalizace s ruským a českým maloobchodním trhem zkoumáním TOP-5 maloobchodních gigantů obou zemí, aby odhalil celkový obraz současného maloobchodu a předpověděl budoucí příležitosti. Pokud jde o metody použité ve výzkumu, bylo upřednostněno použití jak kvalitativních, tak kvantitativních metod k odstranění omezení. Pro zdroj kvalitativních dat byl použit již existující přehled literatury, knihy a finanční publikace, které nemohou vyústit v přesné výsledky bez použití zdroje kvantitativních dat, jenž porovnává a analyzuje TOP-5 maloobchodníků z finančního hlediska včetně objemu prodeje, míry růstu, reálného HDP, průměrného koše a dalších ukazatelů. Ve výsledku vyšlo najevo, že Auchan z ruského maloobchodního sektoru a Ahold Group z toho českého byli vybráni jako silní a digitalizovaní špičkoví hráči, když dosáhli relativní výše přes 32,1 mld. EUR a 74,7 mld. 4 EUR. Kromě toho z hlediska roční míry růstu maloobchodního obratu došlo v českém maloobchodním sektoru k rozvoji a digitalizaci více než toho ruského, který dosáhl relativně 4,9% a 2,6%.
Keywords: Česká republika; digitalizace; inovace; maloobchod; Ruská federace; prodej

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 9. 2020
Date of submission: 30. 4. 2021
Date of defense: 2. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73911/podrobnosti

Files for download

    Last update: