Comparison of the Tools of Export Promotion in the Czech Republic and Canada with focus on contemporary trends

Thesis title: Komparace nástrojů proexportní politiky České republiky a Kanady se zaměřením na současné trendy
Author: Schweinerová, Ladislava
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Černá, Iveta
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním cílem práce je porovnat nástroje proexportní politiky České republiky a Kanady, najít shodné a rozdílné prvky, případně vyvodit doporučení, kterými by se tvůrci české proexportní politiky mohli inspirovat. Nástroji proexportní politiky se zde rozumí hlavní pilíře podpory exportu a proexportní strategie. Dílčím cílem je porovnat prvotní reakce českých a kanadských institucí podporujících export na situaci vzniklou v důsledku pandemie COVID-19. První kapitola obsahuje literární rešerši, na jejímž základě došlo k vymezení research gap. Druhá a třetí kapitola charakterizují proexportní politiky jednotlivých zemí; obsahují ekonomickou charakteristiku země včetně statistik zahraničního obchodu, dále je pozornost věnována hlavním institucím na podporu vývozu, jejich službám a aktuálním proexportním strategiím. Čtvrtá kapitola obsahuje sumarizaci a komparaci systémů podpory exportu obou zemí. Součástí páté kapitoly je vlastní výzkum, který prezentuje názory českých exportérů na současný stav proexportní politiky v ČR. Propojením závěrů z vlastního výzkumu s komparací nástrojů obou proexportních politik vyvozuji doporučení, která by mohla vést k zefektivnění proexportního systému v České republice.
Keywords: proexportní politika; podpora exportu; exportní strategie; komparace ; CzechTrade; COVID-19
Thesis title: Comparison of the Tools of Export Promotion in the Czech Republic and Canada with focus on contemporary trends
Author: Schweinerová, Ladislava
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Černá, Iveta
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
The main aim of my thesis is to compare the systems of tools of export promotion in the Czech republic and Canada, to find similar and different elements, eventually to deduce recommendations to improve Czech export promotion system. The systems of tools of export promotion includes the key export promotion agencies and institutions and export strategies. The partial objective is to compare primal reactions of Czech and Canadian export promotion agencies and institutions on the COVID-19 pandemics. The first chapter contains a literature review defining the research gap. The second and the third chapters characterize export promotion systems of both countries including the economic review and the international trade, main export promotion agencies and institutions, their services and export strategies. The fourth chapter summarizes the main ideas, and the comparison of both export promotion systems is also included. The fifth chapter includes the research identifying opinions on the actual state of Czech export promotion system. In the last chapter, we can find some recommendations which could increase the effectiveness of Czech export promotion system.
Keywords: export strategy; export promotion; comparison; Czechtrade; COVID-19

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 5. 2020
Date of submission: 30. 4. 2021
Date of defense: 2. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73385/podrobnosti

Files for download

    Last update: