Motivations for sharing tourism experiences through social media

Thesis title: MOTIVACE PRO SDÍLENÍ ZÁŽITKŮ Z CESTOVNÍHO RUCHU PROSTŘEDNICTVÍM SOCIÁLNÍCH MEDIÍ
Author: Krocová, Karolína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je zjistit typ motivace, který převažuje při sdílení zážitků z cestovního ruchu prostřednictvím sociálních médií. Práce je celkem rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se zabývá definováním základních pojmů, které se následně objevují v celé diplomové práci. Hlavním obsahem této kapitoly je charakteristika jednotlivých sociálních médií. Následující kapitola popisuje typy obsahu, který je sdílen prostřednictvím sociálních sítí. Třetí kapitola je věnována motivaci ke sdílení, kde hlavní roli hraje rozdělení na vnitřní a vnější motivaci. V rámci Teorie sebeurčení tato kapitola obsahuje také definované typy regulací, které jsou zahrnuty do vnější motivace. Závěrečná kapitola se věnuje vyhodnocení výsledků výzkumu, který probíhal v rámci dotazníkového šetření. Výzkum byl zaměřen na motivaci ke sdílení zážitků z cestovního ruchu prostřednictvím sociálních médií a zapojení jednotlivců do on-line světa.
Keywords: cestovní ruch; sociální média; zkušenost; sdílení; motivace
Thesis title: Motivations for sharing tourism experiences through social media
Author: Krocová, Karolína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the diploma thesis is to find out the type of motivation that prevails when sharing experiences from tourism through social media. The thesis is divided into four chapters. The first chapter deals with the definition of basic concepts, which subsequently appear throughout this thesis. This chapter contains mainly the characteristics of individual social media. The following chapter describes the types of content that is shared through social networks. The third chapter is devoted to motivation to share, which is primarily divided into intrinsic and external motivation. This chapter also contains types of regulations that are included in external motivation based on the Theory of Self-Determination. The final chapter contains an evaluation of the results of the research, which was based on a questionnaire survey. The research focused on motivation to share experiences from tourism through social media and the involvement of individuals to the online world.
Keywords: motivation; tourism; social media; sharing; experience

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 2. 2020
Date of submission: 30. 4. 2021
Date of defense: 1. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72449/podrobnosti

Files for download

    Last update: