Strategic analysis of PRECIOSA ORNELA, a.s

Thesis title: Strategická analýza společnosti PRECIOSA ORNELA a.s
Author: Koutník, Ondřej
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pernica, Karel
Opponents: Kubíček, Aleš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je zpracování strategické analýzy společnosti PRECIOSA ORNELA, a.s. Následně jsou na základě analyzovaných faktorů podána strategická doporučení ve střednědobém horizontu. V teoretické části jsou popsány přístupy a koncepty strategické analýzy a dále jednotlivých metod použitých praktické části v analýze vnějšího a vnitřního prostředí. Jsou jimi například PESTEL analýza, Porterův model pěti sil, analýza stakeholders, VRIO analýza a finanční analýza. Závěrem práce je syntéza analyzovaných poznatků provedená pomocí SWOT analýzy a následně jsou z těchto zjištění formulována strategická doporučení. Společnost by mohla využít své silné mezinárodní pozice sortimentu skleněných perliček a posílit svojí pozici i na českém trhu. A to zejména díky trendům zvýšeného zájmu o výrobky českého původu, zájmu o výrobky společensky odpovědných firem a růstu tržeb odvětví skla. Dále by mohla díky certifikacím svého výrobního procesu oslovit nové odběratele technického skla.
Keywords: PESTEL analýza; Porterův model pěti sil; SWOT analýza; VRIO analýza; Strategická analýza
Thesis title: Strategic analysis of PRECIOSA ORNELA, a.s
Author: Koutník, Ondřej
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pernica, Karel
Opponents: Kubíček, Aleš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to process a strategic analysis of PRECIOSA ORNELA, a.s. Subsequently, based on the analysed factors, strategic recommendations are made in the med-term horizon. The theoretical part describes the approaches and concepts of strategic analysis and the individual methods used in the practical part in the analysis of the external and internal environment. These include PESTEL analysis, Porter's five forces model, stakeholder analysis, VRIO analysis and financial analysis. The conclusion of the work is the synthesis of analysed knowledge performed using SWOT analysis and then strategic recommendations are formulated from these findings. The company could use its strong international position in the range of glass beads and strengthen its position in the Czech market. This is mainly due to trends of increased interest in products of Czech origin, interest in the products of socially responsible companies and growth in sales of the glass industry. Furthermore, thanks to the certifications of its production process, it could reach out to new customers of technical glass.
Keywords: Porter’s five forces model; VRIO analysis; SWOT analysis; Strategic analysis; PESTEL analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 2. 2021
Date of submission: 8. 5. 2021
Date of defense: 1. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76802/podrobnosti

Files for download

    Last update: