Effective Teaching of Practice Enterprise in Secondary Education

Thesis title: Efektivní výuka předmětu Fiktivní firma v sekundárním vzdělávání
Author: Dohnalová, Karolína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá efektivní výukou předmětu Fiktivní firma v sekundárním vzdělávání. Cílem diplomové práce je zjistit, které vyučovací metody se v rámci výuky předmětu Fiktivní firmy nejčastěji uplatňují. Zvláštní pozornost je věnována aktivizujícím vyučovacím metodám. Vliv na osvojování kompetencí však nemají jen výukové metody, ale také materiální vybavení učebny, ve kterém Fiktivní firma vykonává svoji činnost, proto i této problematiky se práce dotýká. Autorka čtenáře seznámí nejen s Fiktivní firmou, ale také s jinými možnosti integrace učiva, simulujícími činnost reálné firmy ve školním prostředí. Přiměřená pozornost bude věnována i národním a mezinárodním institucím, které regulují činnost Fiktivních firem.
Keywords: JA Studentská firma; learning by doing; vyučovací metody; EUROPEN-PEN; fiktivní firma; výchova k podnikavosti
Thesis title: Effective Teaching of Practice Enterprise in Secondary Education
Author: Dohnalová, Karolína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
The master’s thesis deals with the effective teaching of Practice Enterprise in secondary education. The aim of the thesis is to find out which teaching methods are often applied in Practice Enterprise. Special attention is paid to activating teaching methods. However, not only teaching methods themselves have an influence on the acquisition of competencies, but the educators must consider an influence of the material equipment of the classroom in which Practice Enterprise operates, therefore the work deals with this issue too. The author introduces readers to not only Practice Enterprise, but also other possibilities of curriculum integration, simulating the activities of a company in the school environment. We also pay adequate attention to national and international institutions which regulate the activities of Practice Enterprises.
Keywords: Practice Enterprise; JA Company Programme; learning by doing; teaching methods; EUROPEN-PEN; entrepreneurship education

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 10. 2020
Date of submission: 8. 5. 2021
Date of defense: 15. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74863/podrobnosti

Files for download

    Last update: