Comparison and Analysis of Popular Game Engines Unity and Godot
Thesis title: | Porovnání a analýza populárních herních enginů Unity a Godot |
---|---|
Author: | Pek, Pavel |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Černý, Jan |
Opponents: | Štorek, Filip |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Průmysl spojený s tvorbou videoher se vyvíjí obrovským tempem. Láká proto čím dál tím více spotřebitelů a pochopitelně také tvůrců. K vývoji her jsou typicky využívány softwarové frameworky, zvané herní enginy, kterých dnes existuje celá řada. Primárním cílem této práce je porovnání enginů Unity a Godot především skrze implementaci totožné jednoduché hry na obou z nich. Před praktickou částí tato práce poskytuje pohled na historický kontext vzniku herních enginů a dále popisuje klíčové komponenty, ze kterých jsou soudobé herní enginy obvykle složeny. Pro obě implementované verze (verze hry z enginu Unity, verze hry z enginu Godot) jsou změřeny 4 parametry na 3 různých zařízeních. Těmito parametry jsou - velikost hry, čerpání RAM, vytížení CPU a vytížení GPU. Tyto parametry jsou měřeny po dobu 30 vteřin. Výsledkem této práce je totožná hra, implementovaná ve zmíněných enginech a naměřené hodnoty zmíněných parametrů. Lepších výsledků nakonec dosáhla verze z enginu Unity. |
Keywords: | Unity; herní engine; Godot; porovnání |
Thesis title: | Comparison and Analysis of Popular Game Engines Unity and Godot |
---|---|
Author: | Pek, Pavel |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Černý, Jan |
Opponents: | Štorek, Filip |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The video gaming industry grows at a rapid pace. That is why it attracts more and more consumers and naturally more creators as well. For game development, creators use software frameworks labeled as game engines, and nowadays there is plenty of them. The primary goal of this thesis is the comparison of two game engines - Unity and Godot. The goal is carried out by the implementation of the identical, simple game on both of them. The theoretical part of this thesis provides a historical context of how game engines were created and it continues with a description of key components that are part of currently used game engines. For both versions of the game (Unity version, Godot version) there is a measurement of 4 parameters on 3 different devices. The parameters are following - game size, RAM utilization, CPU utilization, GPU utilization. These parameters are measured for 30 seconds. The result of this thesis is an identical game implemented in both engines and measured values for the aforementioned parameters. Better results have been reached by Unity version. |
Keywords: | Unity; Godot; game engine; comparison |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Information Technologies |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 27. 11. 2020 |
---|---|
Date of submission: | 9. 5. 2021 |
Date of defense: | 15. 6. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/75326/podrobnosti |