Market analysis on vehicle use and transportation preferences in Czech republic and Slovakia

Thesis title: Market analysis on vehicle use and transportation preferences in Czech republic and Slovakia
Author: Durec, Denis
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kottika, Efthymia
Opponents: Vinš, Marek
Thesis language: English
Abstract:
The thesis aimed to research preferences of Czech and Slovak young professionals aged 25-40 living in an urban area within the automotive and transportation sector. The three research objective groups were new technology perception with vehicle purchase drivers and preferences, carsharing and MaaS opinions and preferences, and new entrants and brand perception within the automotive industry. Within the objective groups, there were multiple areas of research with sub-group research objectives. The research was done using online in-depth interviews focused on Czech and Slovak markets. Based on the research findings, managerial implications on new technology development focus, mobility as a service expansion and brand entry into the automotive industry are provided.
Keywords: consumer preferences; car features; carsharing; automotive market entry; mobility-as-a-service; automotive industry; urban transportation; car technology
Thesis title: Analýza trhu ohledně využívání aut a preferencí dopravy v České republice a na Slovensku
Author: Durec, Denis
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kottika, Efthymia
Opponents: Vinš, Marek
Thesis language: English
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na výzkum preferencí v automobilovém a transportačním sektoru českých a slovenských mladých profesionálů žijících v městském prostředí mezi 25 a 40 lety. Tři hlavní oblasti výzkumu byly přístup k novým technologiím s důvody a preferencemi při nákupu auta, názor a preference ohledně sdílení aut a mobility jako služby, a názor na nové značky a firmy vstupující do automobilového průmyslu. V těchto třech hlavních oblastech výzkumu bylo vícero podskupin se svými vlastními podcíli. Výzkum byl veden online použitím hloubkových rozhovorů zaměřených na český a slovenský trh. Na základě výsledků výzkumu jsou v závěru také poskytnuty manažerské implikace ohledně zaměření vývoje nových technologií, expanze v oblasti mobility jako služby a vstupu značek do automobilového průmyslu.
Keywords: preference spotřebitelů; mobilita jako služba; automobilový průmysl; sdílení automobilů; vstup do automobilového trhu; městská doprava; automobilové technologie; automobilové funkcie

Information about study

Study programme: International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 12. 2020
Date of submission: 10. 5. 2021
Date of defense: 7. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75602/podrobnosti

Files for download

    Last update: