Use of Lightboard in e-learning
Thesis title: | Využití lightboard v e-learningu |
---|---|
Author: | Šída, Petr |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Svoboda, Jaroslav |
Opponents: | Krauz, Tomáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zaměřuje na vzdělávání s využitím technologie Lightboard. V teoretické části se zabývá vysvětlením samotné technologie a jejích fyzikálních principů, zachycuje její historii a změny využití v horizontu posledních dvou desetiletí. Dále jsou popsána doporučení týkající se použitých materiálů a jejich alternativ, výběr komponent a jejich rozmístění ve studiu i samotného použití ve výuce. Navazuje přehled možností, jak lze pojmout výuku za podpory Lightboard a jsou diskutovány kladné a záporné stránky v porovnání s alternativními metodami tvorby výukových videí. Praktická část pak popisuje realizaci od prototypu v domácích podmínkách po nově vzniklé studio s Lightboard na Krkonošském gymnáziu včetně zjištěných poznatků načerpaných během stavby studia a uvedení metody výuky do praxe. Zároveň jsou diskutovány odlišné postupy oproti doporučením a dopady těchto změn na kvalitu videa, cenu a složitost obsluhy. Součástí je i položkový rozpočet studia. Závěrem jsou uvedena doporučení založená na vlastních poznatcích popsaných v praktické části. Je zhodnoceno, zda nejsou finanční náklady na realizaci překážkou a jaké jsou předpokládané oblasti využití kromě školství, ve kterých by technologie mohla najít své uplatnění. |
Keywords: | e-learning; distanční výuka; lightboard; převrácená třída |
Thesis title: | Use of Lightboard in e-learning |
---|---|
Author: | Šída, Petr |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Svoboda, Jaroslav |
Opponents: | Krauz, Tomáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This bachelor thesis is focused on education using a Lightboard. The theoretical part concentrates on explanation of the technology itself and its physical principles. It also captures the history of the technology and its change of usage in past two decades. Recommendations for used materials and their alternatives, choice of components, studio layout and use in schooling are also described. It provides an overview of how to take lessons using the Lightboard support and discusses the positive and negative aspects in comparison with alternative methods of creating educational videos. The practical part describes the implementation of a prototype at home, followed by the newly established studio with the Lightboard at Krkonošské gymnázium, including the findings gained during the construction of the studio and putting the teaching method into practice. At the same time, different procedures compared to the recommendations and the effects of these changes on the quality of video, price and comfort of operation are discussed. The itemized budget of the studio is also included. Finally, recommendations based on our own knowledge described in the practical part are given. It is evaluated whether the financial costs of implementation are not an obstacle and what are the other expected areas of use except of education, in which technology could find its application. |
Keywords: | e-learning; distance education; lightboard; flipped classroom |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Multimedia |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 7. 10. 2020 |
---|---|
Date of submission: | 10. 5. 2021 |
Date of defense: | 24. 6. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/74580/podrobnosti |