Strategic analysis of Mattoni

Thesis title: Strategic analysis of Mattoni
Author: Malakhovskaia, Valeriia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor thesis aims to conduct a strategic analysis of Mattoni 1873 on the Czech market by analyzing its internal and external environment to indicate the future strategic direction. The theoretical part explains the typical methodological tools used in the practical part. The findings of the practical part are highlighted in the SWOT analysis. The external environment brings opportunities to new target groups and emerging markets and threats in the form of fast automation by competitors, or substitution products. The internal one focuses on strengths such as market share, brand image, and sustainable business, but financial indicators have to be improved. Scenario Planning with two main uncertainties – product development and changes in preferences demonstrates four possible outcomes. Conclusions in the form of Management Suggestions, such as reduction of sugar, diversification of the portfolio towards new trends, geographic expansion by acquisitions, new market vector, and launch of countertop appliances, were proposed in the very last part of this bachelor thesis.
Keywords: strategy; trends; analysis
Thesis title: Strategická analýza Mattoni 1873
Author: Malakhovskaia, Valeriia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je provést strategickou analýzu značky Mattoni 1873 na českém trhu pomocí zkoumání jejího vnitřního a vnějšího prostředí, aby bylo možné naznačit budoucí strategie rozvoje. Teoretická část vysvětluje typické metodologické nástroje použité v praktické části. Praktická část mimo jiné je věnovaná analýze SWOT. Vnější prostředí přináší příležitosti formou nových cílových skupin a trhů ale také i hrozby v podobě rychlé automatizace ze strany konkurentů nebo substitučních produktů. Interní prostředí obsahuje jak silné stránky, jako je podíl na trhu, image značky a udržitelnost podnikání, tak i slabosti, jelikož finanční ukazatele vyžadují zlepšení. Plánované scénáře obsahující dvě hlavní nejistoty – vývoj produktů a změny preferencí – ukazují čtyři možné výsledky. V poslední části této bakalářské práce byly navrženy manažerské doporučení, jako je snížení obsahu cukru, diverzifikace portfolia vzhledem k novým trendům, geografické expanzi prostřednictvím akvizic, nový tržní vektor, a uvedení na trh kuchyňských spotřebičů.
Keywords: analyza; strategie; trend

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Business Administration/Corporate Finance and Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 6. 2020
Date of submission: 10. 5. 2021
Date of defense: 9. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73594/podrobnosti

Files for download

    Last update: