Marketing strategies on the energy market during the coronavirus pandemic

Thesis title: Marketing na energetickém trhu během koronavirové krize
Author: Vondřich, Vilém
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Macháňová, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá fungováním trhu zemního plynu a běžnými marketingovými a dalšími obchodními praktikami v energetickém odvětví v době koronavirové krize. Cílem práce je identifikovat klíčové faktory, které v momentální pandemické situaci nejvíce motivují zákazníky na trhu zemního plynu k výběru svého dodavatele a konkrétního produktu. Samotný výzkum byl proveden na výběrovém souboru zákazníků Pražské plynárenské a. s. formou dotazníkového šetření. Získaná data byla podrobena statistickým testům nezávislosti jednotlivých hypotéz a byla definována optimální struktura a forma komunikace nabídky plynových produktů v době Covid-19. Výsledky výzkumu potvrdily původní odhady, kdy se cena daných produktů plynu jeví jako hlavním faktorem. Vyjma ceny jsou následně v práci kriticky rozebrány i další možné faktory ovlivňující zákaznickou volbu.
Keywords: Covid-19; Trh energií; Marketing; Koronavirus; Zemní plyn
Thesis title: Marketing strategies on the energy market during the coronavirus pandemic
Author: Vondřich, Vilém
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Macháňová, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the topic of energy markets operations and common marketing and other business practices in the energy industry during the coronavirus crisis. The aim of this paper is to identify the key factors that motivate customers on the natural gas market to choose their supplier and a specific product in the current pandemic stage. The research itself was carried out on a selected sample of customers of Pražská plynárenská a. s. in the form of a questionnaire survey. The obtained data were subjected to statistical tests of the independence of individual hypotheses and the optimal structure and means of communication of the gas product during Covid-19 were defined. The results of the research confirmed the original estimates, that the price of a given gas product appears to be the main factor of influence. Apart from the price factor, other business factors with possible influence on the customer's decisionmaking processes are further evaluated in the paper.
Keywords: Marketing; Covid-19; Coronavirus; Energy market; Natural gas

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 12. 2020
Date of submission: 11. 5. 2021
Date of defense: 23. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76926/podrobnosti

Files for download

    Last update: