Strategic analysis of the surroundings of Mast-Jaegermeister CZ s.r.o

Thesis title: Strategická analýza okolí Mast-Jaegermeister CZ s.r.o
Author: Borovskyi, Oleksandr
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Boukal, Petr
Opponents: Dvořáček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce je věnována strategické analýze okolí vybraného podniku. Cílem práce je provést analýzu okolí Mast-Jaegermeister CZ s.r.o. a navrhnout doporučení k volbě budoucí strategie. Tato společnost se zabývá distribucí prémiových alkoholických výrobků na trhu lihovin v České republice. Teoretická část práce uvádí základní informace tykající se strategické analýzy a metod, které jsou následně zpracovány v praktické části. Praktická část se zabývá strategickou analýzou bezprostředního okolí podniku, kde se věnuje profilu společnosti, analýze makrookolí a mikrookolí. V této práci jsou použity také metody jako PESTEL analýza, vymezení a následná charakteristika odvětví, určení koncentrace odvětví pomocí Concentration ratio (CR4) a Herfindahl-Hirschman indexu (HHI), mapa konkurenčních skupin, Porterův model 5 sil a analýza vybraných finančních ukazatelů a porovnání s nejbližšími konkurenty. Na konci práce jsou shrnuty klíčové hrozby a příležitosti, na základě kterých jsou zformulována strategická doporučení pro zvolení budoucí strategie.
Keywords: strategická analýza; analýza okolí; Mast-Jaegermeister CZ s.r.o.
Thesis title: Strategic analysis of the surroundings of Mast-Jaegermeister CZ s.r.o
Author: Borovskyi, Oleksandr
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Boukal, Petr
Opponents: Dvořáček, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor thesis is devoted to the strategic analysis of the surroundings of the selected company. This work aims to analyze the surroundings of Mast-Jaegermeister CZ s.r.o. and make recommendations for the choice of future strategy. This company deals with the distribution of premium alcoholic products on the spirits market in the Czech Republic. The theoretical part presents basic information concerning strategic analysis and methods, which are then processed in the practical part. The practical part deals with the strategic analysis of the company's immediate surroundings, where it deals with the company's profile, the analysis of macro-environments, and micro-environments. Methods such as PESTEL analysis, definition and subsequent characteristics of the industry, determination of industry concentration using concentration ratio (CR4) and Herfindahl-Hirschman Index (HHI), map of competing groups, Porter's model of 5 forces and analysis of selected financial indicators and comparison with the nearest competitors are also used in this work. At the end of the work, the key threats and opportunities are summarized, based on which the strategic recommendations for the selection of the future strategy are formulated.
Keywords: strategic analysis; environmental analysis; Mast-Jaegermeister CZ s.r.o.

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 1. 2021
Date of submission: 11. 5. 2021
Date of defense: 1. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75886/podrobnosti

Files for download

    Last update: