Retro marketing and the influence of nostalgia on consumer behaviour

Thesis title: Retro marketing a vliv nostalgie na chování spotřebitele
Author: Kubešová, Barbora
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá retro marketingem a jeho využitím v České republice. Jejím cílem je vyhodnotit vliv nostalgie na chování spotřebitele a jak působí v rámci jednotlivých generací. Teoretická část práce se soustředí na definici pojmů spojených s retro marketingem a nostalgií. Následně popisuje obecné atributy značky, typické české retro značky a problematiku spotřebního chování. První oddíl praktické části práce je postaven na sekundárních datech MML-TGI a analyzuje rámcové zázemí sklonu jednotlivých generací k tradici. Druhá část je tvořena polostrukturovanými rozhovory s odborníky a analýzou marketingové komunikace značek, na kterých odborníci pracují. V závěru práce jsou veškerá zjištění analyzována a následují doporučení pro využití retro marketingu v marketingové komunikaci značek.
Keywords: retro marketing; nostalgie; spotřební chování; české retro značky; marketing
Thesis title: Retro marketing and the influence of nostalgia on consumer behaviour
Author: Kubešová, Barbora
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with retro marketing in the Czech Republic. The aim of this thesis is to evaluate the influence of nostalgia on consumer behaviour and its effect on different generations. The first part defines terms associated with retro marketing and nostalgia and continues with a description of general attributes of a brand, typical Czech retro brands and the issue of consumer behaviour. The second part of the thesis is based on secondary data of MML-TGI project which analyses the general background of the inclination of various generations to tradition. Furthermore, semi-structured interviews with experts are carried out along with analyses of marketing communication of brands they work for. To conclude, all findings and recommendations for the application of retro marketing in marketing communication of brands are stated.
Keywords: nostalgia; consumer behaviour; marketing; retro marketing; Czech retro brands

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2020
Date of submission: 11. 5. 2021
Date of defense: 26. 5. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74895/podrobnosti

Files for download

    Last update: