Market expansion strategy for Sens Foods

Thesis title: Market expansion strategy for Sens Foods
Author: Križová, Tímea
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: English
Abstract:
The aim of this thesis is to suggest a viable international market expansion strategy for SENS Foods and to propose the most relevant mode of entry into selected markets. SENS Foods, a Czech sustainable insect protein business, would like to expand into the Nordic markets – Denmark, Norway, Sweden and Finland. Theoretical part of the thesis provides readers with reasonings behind business internationalization and market selection process, which is explained with the use of selected internal and external business environmental analyses, that are later going to be applied within the practical part of the research. Further on, various modes of entry options are presented into detail. Practical part of the thesis explains narrowed down country selection process for SENS’ expansion. After complex countries’ analyses, Denmark and Finland had been chosen as the most appealing countries for primary market expansion, with indirect export through local intermediaries as the most relevant mode of entry. Within the feasibility study, pricing points for product lines and specific market strategy recommendations are going to be suggested to SENS. In addition, outcomes of the primary contact with selected potential local partners will be presented.
Keywords: Sweden; market expansion strategy; SENS Foods; Denmark; Norway; Finland; modes of entry; edible insects
Thesis title: Strategie expanze na trh pro Sens Foods
Author: Križová, Tímea
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tyll, Ladislav
Opponents: Badie, Natálie
Thesis language: English
Abstract:
Cílem této diplomové práce je navrhnout vhodnou strategii expanze na mezinárodní trh a nejrelevantnější způsob vstupu na vybrané trhy pro SENS Foods. SENS Foods, český podnik prodávající produkty s hmyzími bílkovinami, má zájem expandovat na severské trhy - Dánsko, Norsko, Švédsko a Finsko. Teoretická část práce představuje čtenářům důvody k internacionalizaci podnikání a postup procesu výběru trhů, který je vysvětlen pomocí vybraných interních a externích analýz podnikového prostředí. Tyto analýzy budou později použity v praktické části výzkumu. Dále jsou podrobně představeny možnosti vstupu na nový trh. Praktická část práce představuje zúžený proces výběru zemí pro expanzi SENSu. Po komplexních analýzách zemí byly jako nejatraktivnější pro primární expanzi firmy vybrány Dánsko a Finsko, přičemž nejrelevantnějším způsobem vstupu je nepřímý export prostřednictvím lokálních zprostředkovatelů. V rámci studie proveditelnosti budou společnosti SENS Foods navržena také cenová rozmezí pro jejich produktové řady a konkrétní doporučení tržní strategie. Dále budou prezentovány výsledky prvotního kontaktu s vybranými potenciálními lokálními partnery.
Keywords: SENS Foods; Dánsko; Norsko; Švédsko; Finsko; strategie expanze na trhy; způsob vstupu na vybrané trhy; jedlý hmyz

Information about study

Study programme: International Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of strategy

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 1. 2021
Date of submission: 12. 5. 2021
Date of defense: 16. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76341/podrobnosti

Files for download

    Last update: