Do fallacious arguments affect the change of attitude?

Thesis title: Mají argumentační fauly vliv na změnu postoje?
Author: Morávková, Šárka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Frollová, Nikola
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zjistit, jestli při použití argumentačních faulů dochází ke změně postoje. Dále je zkoumána souvislost výsledku testu intuitivního myšlení CRT a podléhání argumentačním faulům a jestli respondenti, kteří nezaujmou žádný postoj, podléhají většímu ovlivnění než respondenti, kteří zaujmou postoj. Aby bylo možné vyhodnotit tyto cíle, byl vytvořen experiment, který měří změny postojů při použití argumentačních faulů a je hlavním přínosem této práce. Design experimentu je sestaven ze tří částí, ve kterých je zjišťován postoj respondentů, vliv ovlivnění po přečtení argumentačního faulu nebo validního argumentu a výsledek testu CRT. Výsledky ukazují vliv argumentačních faulů a bylo zjištěno, že argumentační fauly ovlivňují respondenty předpokládaným směrem oproti validnímu argumentu, který nemá na postoj vliv. Naopak se neprokázala souvislost výsledku testu CRT a podléháním argumentačním faulům a ani se neprokázalo, že nerozhodnutí respondenti podléhají argumentačním faulům více než ostatní respondenti.
Keywords: postoj; argumentační faul; experiment; argumentace
Thesis title: Do fallacious arguments affect the change of attitude?
Author: Morávková, Šárka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vrbová, Lucie
Opponents: Frollová, Nikola
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to find out whether argumentative fallacies affect the initial attitude. Furthermore, the connection between the result of the CRT test focused on intuitive thinking and the succumbing to argumentative fallacies has been investigated, and whether respondents who do not take any position tend to be influenced by argumentation fallacies more than those who take a position. To make the evaluation of these goals possible, an experiment measuring the changes of attitudes when using argumentation fallacies was created. The experiment is the main contribution of this work. Its design is composed of three parts, in which the attitude of the respondents is found out and whether the attitude is somehow affected after reading an argumentative fallacy or a valid argument, and the result of the CRT test. The results show the influence of the argumentative fallacy and it was found out that they affected the respondents in the expected direction in comparison with the valid arguments that did not affect them. On the contrary, the relationship between the CRT test result and succumbing to argumentative fallacies has not been proven, nor has not been proven that respondents without any position tend to be more succumb to argumentative fallacies than the other respondents.
Keywords: fallacious arguments; argumentation; experiment; attitude

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 11. 2020
Date of submission: 12. 5. 2021
Date of defense: 16. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/75281/podrobnosti

Files for download

    Last update: