Entry of a Technological Product in the Czech Restaurant Industry

Thesis title: Vstup technologického produktu na trh v České republice v restaurační sféře
Author: Navrátilová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Loučka, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na analýzu akceptace a implementace QR kódu v České republice v gastronomické sféře a analýzu aktuálně nabízených produktů na trhu s cílem doporučení správného výběru a správného použití technologie pro podniky v dané oblasti. První část práce představuje teoreticko-metodologický základ v podobě popisu základních teoretických modelů a poznatků pojících se s technologiemi, vymezuje základní pojmy, přibližuje fungování technologie QR kódů a popisuje využité metody praktické části práce. V hlavní části práce jsou představeny výsledky provedeného kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Pro kvalitativní výzkum byla využita metoda mystery shoppingu u konkurentů působících na trhu a metoda rozhovorů s experty. Pro kvantitativní marketingový výzkum bylo využito dotazníkového šetření metodou CAWI, do kterého se zapojilo 401 studentů pražských vysokých škol. Hypotézy byly otestovány využitím nezávislého Studentova t-testu v programu Jamovi.
Keywords: QR kódy; Mobilní marketing; Technologická inovace; Marketingový výzkum
Thesis title: Entry of a Technological Product in the Czech Restaurant Industry
Author: Navrátilová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Vávra, Oldřich
Opponents: Loučka, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on analysing the acceptance and implementation of QR codes in the Czech Republic restaurant industry and compares them to products currently on the market and aims to recommend the best technology for companies in the field. This thesis’ introduction presents a theoretical and methodological basis by describing existing theoretical models and knowledge related to the technology of QR codes, defines basic concepts, describes the functionality of QR code technology, and describes its practical applications. This thesis then presents the results of qualitative and quantitative marketing research. The methods of mystery shopping among competitors and interviews with experts were used for qualitative research, while a questionnaire survey using the CAWI method was used for quantitative research. 401 students from various Prague universities participated. Hypotheses were tested against the students’ independent t-test using Jamovi.
Keywords: QR Codes; Mobile Marketing ; Technology Innovation; Marketing Research

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 6. 2020
Date of submission: 12. 5. 2021
Date of defense: 14. 9. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73577/podrobnosti

Files for download

    Last update: