Teaching economics subjects during the pandemic Covid-19

Thesis title: Výuka ekonomických předmětů v době pandemie Covid-19
Author: Cudlínová, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Krpálek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřená na výuku ekonomických předmětů v době pandemie Covid-19. V teoretické části je provedena rešerše příslušné litearatury z oblasti distanční výuky. Kapitoly jsou zaměřeny na pandemii, organizační formy vzdělávání, na digitalizaci vzdělávání, na distanční formu vzdělávání a s ní související podkapitoly, jako jsou pedagogické teorie vzdělávání, metody a motivace ve vzdělávání při distanční výuce. Také lze nalézt kapitoly o e-learningu, d-learningu a m-learningu. V další části jsou diskutovány moderní materiální didaktické prostředky ve vzdělávání ekonomických předmětů a výukové aplikace, které lze využít při distanční výuce. Praktická část je rozdělena na kvantitativní a kvalitativní výzkum. Pro kvantitativní výzkum bylo využito dotazníkové šetření. Pro kvalitativní výzkum byl využit řízený rozhovor s učiteli ekonomických předmětů. V kvantitativním výzkumu nalezneme názor učitelů na distanční výuku, nástroje, které využívali, jejich problémy s výukou a problémy žáků s výukou. U kvalitativního výzkumu byli učitelé ekonomických předmětů na střední škole dotazování na efektivitu výuky, na přínos z distanční výuky a zda nějaké aspekty z distanční výuky budou využívat v prezenční výuce. Z výzkumu vyplynulo, že distanční výuka je méně efektivní v porovnání s výukou prezenční
Keywords: distanční výuka; pandemie; Covid-19; vyučovací metody; ekonomické předměty; vzdělávání
Thesis title: Teaching economics subjects during the pandemic Covid-19
Author: Cudlínová, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Krpálek, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focused on the teaching economics subjects during the pandemic Covid-19. In the theoretical part you can find research of the relevant literature from distance learning. The chapters focus on the pandemic, the organizational forms of education, the digitalisation of education, distance form of education and related subchapters, such as pedagogical theories of education, methods of education and motivations in education in distance learning. There are chapters about e-learning, d-learning, m-learning. The next part discusses modern material teaching aids in the education of economics subjects and applications that can be used in distance learning. The empirical parts is divided into quantitative and qualitative research. A questionnaire survey was used for quantitative research. A interview with teachers of economics subjects was used for qualitative research. In quantitative research we will find the opinion of teachers on distance learning, the tools they used, their problems with teaching and the problems of students with learning. In qualitative research, secondary school teachers were asked about the effectiveness of distance learning, the benefits of distance learning and whether they will use some aspects of distance learning in full-time study. The research showed that distance learning is less effective compared to full-time study
Keywords: Covid-19; distance learning; pandemic; teaching methods; economics subjects; education

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 11. 2020
Date of submission: 18. 5. 2021
Date of defense: 15. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74978/podrobnosti

Files for download

    Last update: