Efficiency of public expenditure on tertiary education

Thesis title: Efektivnost veřejných výdajů na terciární vzdělávání
Author: Hřebík, Roman
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Slintáková, Barbora
Opponents: Hulínský, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat efektivnost veřejných výdajů na terciární vzdělávání. Data byla analyzována za použití metody DEA modelem, který obsahoval jeden vstup a dva výstupy. Vstupní proměnná byla reprezentována procentem veřejných výdajů na terciární vzdělávání k HDP. Výstupní proměnné byly reprezentovány mírou zaměstnanosti vysokoškolských absolventů a jejich procentuálním zastoupením v populaci. Efektivnost byla měřena pomocí metody DEA na úrovni 22 členských států EU. Výsledky analýzy označily 4 země z 22 sledovaných jako efektivní. Z analyzovaného modelu dále vyplynulo, že vyšší poměr vynaložených veřejných výdajů na terciární vzdělávání k HDP nevede k tomu, že se jednotky stanou efektivními.
Keywords: náklady na terciární vzdělávání; vysoké školy; metoda datových obalů; zdroje financování terciárního vzdělávání; terciární vzdělávání
Thesis title: Efficiency of public expenditure on tertiary education
Author: Hřebík, Roman
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Slintáková, Barbora
Opponents: Hulínský, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis was to analysise efficiency of public expenditure on tertiary education. Data were analyzed with DEA method using a model which had one input and two outputs. The input was represented by a percentage of public expenditure on tertiary education to GDP. Outputs were represented by employment rate of people with diploma and by ratio of people with diploma to total population. The efficiency was measured with DEA method in 22 member countries of European Union. The results of analysis denoted 4 of 22 countries as efficient. The model showed that higher ratio of public expenditure spent on tertiary education as a percentage of GDP hadn‘t led countries to be efficient.
Keywords: tertiary education; higher education institutions; data envelopment analysis; sources of financing higher education; costs of tertiary education

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Finance
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Public Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 3. 2021
Date of submission: 24. 5. 2021
Date of defense: 8. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76577/podrobnosti

Files for download

    Last update: