Efficiency of public expenditure on tertiary education
Thesis title: | Efektivnost veřejných výdajů na terciární vzdělávání |
---|---|
Author: | Hřebík, Roman |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Slintáková, Barbora |
Opponents: | Hulínský, Lukáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem této bakalářské práce bylo analyzovat efektivnost veřejných výdajů na terciární vzdělávání. Data byla analyzována za použití metody DEA modelem, který obsahoval jeden vstup a dva výstupy. Vstupní proměnná byla reprezentována procentem veřejných výdajů na terciární vzdělávání k HDP. Výstupní proměnné byly reprezentovány mírou zaměstnanosti vysokoškolských absolventů a jejich procentuálním zastoupením v populaci. Efektivnost byla měřena pomocí metody DEA na úrovni 22 členských států EU. Výsledky analýzy označily 4 země z 22 sledovaných jako efektivní. Z analyzovaného modelu dále vyplynulo, že vyšší poměr vynaložených veřejných výdajů na terciární vzdělávání k HDP nevede k tomu, že se jednotky stanou efektivními. |
Keywords: | náklady na terciární vzdělávání; vysoké školy; metoda datových obalů; zdroje financování terciárního vzdělávání; terciární vzdělávání |
Thesis title: | Efficiency of public expenditure on tertiary education |
---|---|
Author: | Hřebík, Roman |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Slintáková, Barbora |
Opponents: | Hulínský, Lukáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of this thesis was to analysise efficiency of public expenditure on tertiary education. Data were analyzed with DEA method using a model which had one input and two outputs. The input was represented by a percentage of public expenditure on tertiary education to GDP. Outputs were represented by employment rate of people with diploma and by ratio of people with diploma to total population. The efficiency was measured with DEA method in 22 member countries of European Union. The results of analysis denoted 4 of 22 countries as efficient. The model showed that higher ratio of public expenditure spent on tertiary education as a percentage of GDP hadn‘t led countries to be efficient. |
Keywords: | tertiary education; higher education institutions; data envelopment analysis; sources of financing higher education; costs of tertiary education |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Finance |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Public Finance |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 9. 3. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 24. 5. 2021 |
Date of defense: | 8. 6. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/76577/podrobnosti |