Demand for public transport in the context of the efficiency of its financing
Thesis title: | Poptávka po veřejné dopravě v kontextu efektivity jejího financování |
---|---|
Author: | Horáček, Vojtěch |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Slintáková, Barbora |
Opponents: | Pavel, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem této práce je rozebrat teoretická a legislativní východiska opodstatňující a umožňující koncentraci zajišťování, respektive produkce služeb městské hromadné dopravy do rukou místních samospráv, analyzovat efektivitu jejího financování a identifikovat determinanty zájmu populace o ni na výběrovém vzorku 18 českých systémů MHD. Analytická část práce posuzuje na základě korelační analýzy shodu vývoje jejich hospodaření s předpoklady Niskanenovy ekonomické teorie byrokracie a pomocí kointegrační analýzy stanovuje determinanty vývoje poptávky obyvatelstva po jejich službách. Analýza odhalila nepříznivý vývoj finanční soběstačnosti u naprosté většiny zkoumaných systémů a potvrdila pozitivní efekty rozšiřování dopravní obslužnosti a růstu populace, a naopak negativní efekty růstu nezaměstnanosti a zatraktivňování substitutu v podobě individuální automobilové dopravy na zájem obyvatelstva o cestování MHD. Práce zároveň potvrdila teorií předjímaný pozitivní efekt provozu lehkodrážních módů dopravy na zájem bohatnoucího obyvatelstva o hromadnou dopravu. |
Keywords: | teorie byrokracie; efektivita financování; poptávka po veřejné dopravě; městská hromadná doprava |
Thesis title: | Demand for public transport in the context of the efficiency of its financing |
---|---|
Author: | Horáček, Vojtěch |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Slintáková, Barbora |
Opponents: | Pavel, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The goal of this thesis is to analyse theoretical and legislative premises substantiating and allowing for concentration of procurement and provision of public service of urban public transport in the hands of local governments, to analyse the efficiency of their operation from a financing point of view and to research and verify theoretical hypotheses about determinants of demand for their services on a representative sample of 18 Czech cities and their respective systems of urban public transport. The analytical part of the thesis is based on a correlation analysis verifying the assumption of Niskanens economic theory of bureaucracy and on cointegration analysis of relevant time series to establish systematical relations that determine the demand for urban public transport. The analysis revealed an unfavourable development in financial self-sufficiency in nearly all of examined cases and established positive effects on demand based on expanding the transport service coverage and growing local population. Negative effects were observed based on a growth of unemployment and growing attractiveness of individual transport. Also, the thesis managed to confirm positive effects that having a local light rail service has on the interest of economically fostering population in urban public transport. |
Keywords: | urban public transport; efficiency of financing; demand for public transport ; theory of bureacracy |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Finance |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Public Finance |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 11. 12. 2020 |
---|---|
Date of submission: | 27. 5. 2021 |
Date of defense: | 17. 6. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/75498/podrobnosti |