Analysis of Financial Literacy of High School and University Students

Thesis title: Analýza finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol
Author: Pokorný, Jakub
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Radová, Jarmila
Opponents: Panoš, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá velmi aktuální problematikou finanční gramotnosti. Hlavním cílem práce je změřit a zhodnotit současnou úroveň finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol v České republice a navrhnout doporučení, která povedou k zefektivnění finančního vzdělávání. První kapitola je věnována teoretickému vymezení finanční gramotnosti, jsou popsány její složky i výsledky uskutečněných průzkumů. Je zmíněna i související ochrana spotřebitele. Druhá kapitola se zaměřuje na finanční vzdělávání a jeho vývoj v České republice. V empirické části práce je provedena analýza finanční gramotnosti studentů středních a vysokých škol, a to za pomoci dotazníkového šetření. Na závěr práce jsou vzneseny konkrétní návrhy a doporučení, ze kterých mohou čerpat inspiraci především učitelé na školách, ale i tvůrci strategie finančního vzdělávání.
Keywords: finanční gramotnost; finanční vzdělávání; národní strategie finančního vzdělávání; standard finanční gramotnosti
Thesis title: Analysis of Financial Literacy of High School and University Students
Author: Pokorný, Jakub
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Radová, Jarmila
Opponents: Panoš, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores a very contemporary issue of financial literacy. The main objective of the thesis is to measure and evaluate contemporary level of financial literacy among students of high schools as well as colleges in the Czech Republic and make suggestions that will lead to greater efficiency of financial education. The first chapter is dedicated to the theoretical definition of financial literacy, description of its elements and discussion about results of carried out experiments. Consumer protection is mentioned. Second chapter concerns with financial education and its development in the Czech Republic. The empirical part of the thesis analyses financial literacy of students of high schools and colleges by means of questionnaire investigation. Conclusion of the theses proposes unique recommendations and suggestions addressed not only towards teachers but also towards authors of financial education strategies.
Keywords: financial literacy; financial education; national strategy of financial education; financial literacy standard

Information about study

Study programme: Bankovnictví a pojišťovnictví
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Banking and Insurance

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2020
Date of submission: 26. 5. 2021
Date of defense: 17. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74915/podrobnosti

Files for download

    Last update: