Test of market multiples of American companies to determine the value of the company

Thesis title: Test odvětvových multiplikátorů pro stanovení hodnoty podniku na amerických společnostech
Author: Husák, Martin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Marek, Petr
Opponents: Podškubka, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá testováním metody odvětvových multiplikátorů na 1 266 amerických společnostech v letech 2010-2019 z hlediska přesnosti ocenění, kvůli které bývá často kritizována. Hlavním cílem je poukázat na případy, při kterých lze metodu použít a dosáhnout tak nejpřesnějších výsledků ocenění společnosti. Práce se dále věnuje hlubšímu rozboru multiplikátorů z hlediska jejich dělení, volbě pro konkrétní odvětví, porovnání dle obratu společností, vývoje v čase a také porovnání s hodnotami multiplikátorů A. Damodarana. Pro podrobnou analýzu je provedeno několik samostatných testů, které ukazují, že pro stanovení hodnoty odvětvových multiplikátorů je třeba upřednostnit medián před průměrem, multiplikátory větších společností neudávají přesnější výsledky, obecně uznávaný multiplikátor EV/EBITDA není zdaleka nejpřesnějším a multiplikátory vzorku společností ukazují daleko přesnější výsledky než multiplikátory A. Damodarana.
Keywords: Oceňování; Metoda tržního porovnání; Multiplikátory; Tržní násobky; Testování přesnosti; P/E; EV/EBITDA
Thesis title: Test of market multiples of American companies to determine the value of the company
Author: Husák, Martin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Marek, Petr
Opponents: Podškubka, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on the market approach method which is tested on 1,266 publicly traded American companies in 2010-2019 in regard with a low valuation accuracy, which is the main reason this method is criticised. The main goal of this thesis is to show cases in which the best results regarding the company’s valuation accuracy may be obtained. In more detail the thesis examines the market multiples in terms of their division, an industry appropriateness, a companies’ revenues comparison, a development over time and a comparison with value of A. Damodaran’s multiples. The conduction of five individual detailed tests reveals median over mean to be more accurate when computing industry multiples, multiples of companies with higher revenues are inaccurate compared to smaller ones, generally accepted EV/EBITDA multiple does not show most accurate results and examined companies’ multiples reveal more accurate results than A. Damodaran multiples do.
Keywords: Market approach; Multiples; Market multiples; Accuracy testing; Valuation; P/E; EV/EBITDA

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Finance a oceňování podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Corporate Finance

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 10. 2020
Date of submission: 2. 6. 2021
Date of defense: 16. 6. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74898/podrobnosti

Files for download

    Last update: