Education as a Factor in the Human Capital Competitiveness – PISA Testing
Thesis title: | Education as a Factor in the Human Capital Competitiveness – PISA Testing |
---|---|
Author: | Vejvodová, Kateřina |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Filipová, Alena |
Opponents: | Mokrejšová, Veronika |
Thesis language: | English |
Abstract: | This master thesis explains the significance of human capital, and especially the significance of one of its components, education, to economic growth in an aera characterized by extensive knowledge-sharing, emerging technology solutions and a higher demand for high-skilled workers. Firstly, the role of human capital is illustrated with use of traditional models of economic growth, so called Solow and AK model. Secondly, the thesis presents various approaches to human capital measurement with focus on education assessment and the main characteristics of Programme for International Student Assessment (PISA). It is then further elaborated on how PISA results are reflected in the economic growth rates and the thesis follows on an extensive range of secondary resources to describe the issue. Thirdly, in-depth interviews are conducted with Czech educators to identify whether PISA can be a suitable instrument for measuring the quality of the Czech schooling system and the quality of future human capital. Advantages and disadvantages of the Czech schooling system are also evaluated and solutions enhancing quality of the systems are presented in the paper. With the help of educational experts, it has been discovered, that PISA testing is a suitable tool for measuring the quality of the Czech education system and also for assessment of future human resources’ capabilities. |
Keywords: | Human Capital; Competitiveness; Quality of Education; PISA Testing |
Thesis title: | Vzdělávání jako faktor konkurenceschopnosti lidského kapitálu - PISA testování |
---|---|
Author: | Vejvodová, Kateřina |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Filipová, Alena |
Opponents: | Mokrejšová, Veronika |
Thesis language: | English |
Abstract: | Práce objasňuje význam lidského kapitálu, a zvlášťě pak jedné jeho položky, vzdělávání, pro ekonomický růst v době, jež se vyznačuje extenzivním sdílením znalostí, novátorskými technologiemi a vyšší poptávkou po vysoce kvalifikovaných pracovnících. Nejprve je role lidského kapitálu ilustrována na použití tradičních modelů ekonomického růstu, tzv. Solowově a AK modelu. Dále práce představuje různé přístupy k měření lidského kapitálu se zaměřením na hodnocení vzdělávání a hlavní charakteristiky PISA testování. V práci je dále rozvedeno, jakým způsobem se výsledky v PISA testech odrážejí v míře ekonomického růstu, přičemž práce při popisu problematiky vychází ze značného počtu sekundárních zdrojů. Následně jsou provedeny hloubkové rozhovory s českými pedagogy, aby se zjistilo, zda může být PISA vhodným nástrojem pro měření kvality českého vzdělávacího systému a také kvality budoucího lidského kapitálu. Rovněž jsou hodnoceny výhody a nevýhody českého vzdělávacího systému a jsou představena řešení zvyšující jeho kvalitu. S pomocí pedagogických odborníků bylo zjištěno, že testování PISA je vhodným nástrojem pro měření kvality českého vzdělávacího systému a také pro hodnocení budoucích schopností lidských zdrojů. |
Keywords: | PISA testování; Lidský kapitál; Konkurenceschopnost; Kvalita vzdělávání |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Business |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 28. 5. 2019 |
---|---|
Date of submission: | 24. 6. 2021 |
Date of defense: | 8. 9. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/69872/podrobnosti |