Education as a Factor in the Human Capital Competitiveness – PISA Testing

Thesis title: Education as a Factor in the Human Capital Competitiveness – PISA Testing
Author: Vejvodová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: English
Abstract:
This master thesis explains the significance of human capital, and especially the significance of one of its components, education, to economic growth in an aera characterized by extensive knowledge-sharing, emerging technology solutions and a higher demand for high-skilled workers. Firstly, the role of human capital is illustrated with use of traditional models of economic growth, so called Solow and AK model. Secondly, the thesis presents various approaches to human capital measurement with focus on education assessment and the main characteristics of Programme for International Student Assessment (PISA). It is then further elaborated on how PISA results are reflected in the economic growth rates and the thesis follows on an extensive range of secondary resources to describe the issue. Thirdly, in-depth interviews are conducted with Czech educators to identify whether PISA can be a suitable instrument for measuring the quality of the Czech schooling system and the quality of future human capital. Advantages and disadvantages of the Czech schooling system are also evaluated and solutions enhancing quality of the systems are presented in the paper. With the help of educational experts, it has been discovered, that PISA testing is a suitable tool for measuring the quality of the Czech education system and also for assessment of future human resources’ capabilities.
Keywords: Human Capital; Competitiveness; Quality of Education; PISA Testing
Thesis title: Vzdělávání jako faktor konkurenceschopnosti lidského kapitálu - PISA testování
Author: Vejvodová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: English
Abstract:
Práce objasňuje význam lidského kapitálu, a zvlášťě pak jedné jeho položky, vzdělávání, pro ekonomický růst v době, jež se vyznačuje extenzivním sdílením znalostí, novátorskými technologiemi a vyšší poptávkou po vysoce kvalifikovaných pracovnících. Nejprve je role lidského kapitálu ilustrována na použití tradičních modelů ekonomického růstu, tzv. Solowově a AK modelu. Dále práce představuje různé přístupy k měření lidského kapitálu se zaměřením na hodnocení vzdělávání a hlavní charakteristiky PISA testování. V práci je dále rozvedeno, jakým způsobem se výsledky v PISA testech odrážejí v míře ekonomického růstu, přičemž práce při popisu problematiky vychází ze značného počtu sekundárních zdrojů. Následně jsou provedeny hloubkové rozhovory s českými pedagogy, aby se zjistilo, zda může být PISA vhodným nástrojem pro měření kvality českého vzdělávacího systému a také kvality budoucího lidského kapitálu. Rovněž jsou hodnoceny výhody a nevýhody českého vzdělávacího systému a jsou představena řešení zvyšující jeho kvalitu. S pomocí pedagogických odborníků bylo zjištěno, že testování PISA je vhodným nástrojem pro měření kvality českého vzdělávacího systému a také pro hodnocení budoucích schopností lidských zdrojů.
Keywords: PISA testování; Lidský kapitál; Konkurenceschopnost; Kvalita vzdělávání

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 5. 2019
Date of submission: 24. 6. 2021
Date of defense: 8. 9. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69872/podrobnosti

Files for download

    Last update: