Spain's current foreign policy - Marca España and España Global

Thesis title: Současná zahraniční politika Španělska – koncept Marca España a España Global
Author: Jahodářová, Adriena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Druláková, Radka
Opponents: Peterková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce práce zkoumá využití nation brandingu v současné španělské zahraniční politice. Cílem je v první řadě analyzovat využití dvou španělských nation brandingových konceptů Marca España a España Global v rámci zahraniční politiky Španělska, vyhodnotit jejich reálné výsledky a dosažení stanovených cílů. V druhé řadě pak diplomová práce tyto dva koncepty porovnává. Práce se dělí na čtyři hlavní kapitoly, přičemž první z nich primárně vymezuje nation branding a hexagon nation brandingu jako hlavní nástroj analýzy a dále přibližuje metodologický rámec práce a způsob operacionalizace dat. Způsob aplikace konceptů Marca España a España Global v praxi včetně zhodnocení jejich výsledků analyzuje druhá a třetí kapitola práce. Čtvrtá kapitola pak výstupy předchozích dvou kapitol porovnává. Závěrem autorka práce dochází ke zjištění, že ze strategického hlediska se po obsahové stránce oba koncepty příliš neliší, nicméně k formě prezentace a zpracování strategie přistupují jednotlivé španělské administrativy odlišně. Rozdíly pak lze zpozorovat také na operativní úrovni uplatňování konceptů Marca España a España Global v praxi.
Keywords: zahraniční politika; Španělsko; Marca España; nation branding; España Global
Thesis title: Spain's current foreign policy - Marca España and España Global
Author: Jahodářová, Adriena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Druláková, Radka
Opponents: Peterková, Jana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the use of nation branding in contemporary Spanish foreign policy. The aim is, first of all, to analyse the use of two Spanish nation branding concepts, Marca España and España Global, in the context of Spanish foreign policy, to evaluate their real results and the achievement of their objectives. Secondly, the thesis then compares the two concepts. The thesis is divided into four main chapters, the first of which primarily defines nation branding and the hexagon of nation branding as the main tool of analysis, and then introduces the methodological framework of the thesis and the method of operationalizing the data. The way the concepts of Marca España and España Global are applied in practice, including the evaluation of their results, is analysed in the second and third chapters of the thesis. The fourth chapter then compares the outputs of the previous two chapters. The author comes to a conclusion that from a strategic point of view, the two concepts do not differ much in terms of content, but the form of presentation and elaboration of the strategy is approached differently by the different Spanish administrations. Differences can also be observed at the operational level of the application of the Marca España and España Global concepts in practice.
Keywords: Marca España; nation branding; España Global; foreign policy; Spain

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní politika a diplomacie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International and Diplomatic Studies

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 9. 2020
Date of submission: 25. 6. 2021
Date of defense: 1. 9. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74085/podrobnosti

Files for download

    Last update: