Business plan of a selected touroperator

Thesis title: Podnikatelský plán vybrané cestovní kanceláře
Author: Obermajerová, Martina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je sestavení podnikatelského plánu cestovní kanceláře specializující se na vinařské zájezdy pořádané v České republice. Dílčím cílem je vyhodnocení, zda je projekt ziskový a lze jej realizovat. Závěrečná práce se skládá ze tří kapitol. První kapitola pojednává o vymezení základních pojmů v cestovním ruchu a podmínkách, za jakých je možné cestovní kancelář provozovat. Druhá kapitola se zaměřuje na samotný podnikatelský plán, definování jeho jednotlivých částí a formulování kritérií, na základě kterých je plán hodnocen. Třetí kapitola je věnována sestavení podnikatelského plánu vybrané cestovní kanceláře CK Bobule. Plán obsahuje popis společnosti a její podnikatelské činnosti. Konkurenční prostředí je analyzováno pomocí Porterova modelu 5 sil. Faktory vnějšího okolí jsou posouzeny PEST analýzou. Potenciální trhy, které CK Bobule osloví svou nabídkou, tvoří tři cílové segmenty – aktivní mladí bezdětní, střední a starší věk a senioři. K zhodnocení hlavních předpokladů úspěšnosti projektu je použita SWOT analýza a analýza rizik. Podnikatelský plán je doplněn o marketingový mix a také o finanční plán, který se skládá ze tří výkazů – plánované rozvahy, plánovaného výkazu zisku a ztrát a plánovaného cash flow.
Keywords: Podnikatelský plán; Cestovní kancelář; Cestovní ruch
Thesis title: Business plan of a selected touroperator
Author: Obermajerová, Martina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the thesis is to compile a business plan for a tour operator specializing in wine tours organized in the Czech Republic. The thesis also evaluates whether the project is profitable and can be implemented. This thesis consists of three chapters. The first chapter deals with the definition of basic concepts in tourism and the conditions under which it is possible to operate a tour operator. The second chapter focuses on the business plan, defining its parts and formulating the criteria on which the plan is evaluated. The third chapter deals with the compilation of a business plan of a selected tour operator named CK Bobule. The plan includes a description of the company and its business activities. The competitive environment is analyzed using Porter's 5 forces model. External factors are assessed by PEST analysis. The potential markets that CK Bobule will address with its offer consist of three target segments - active young childless, middle and older age and seniors. SWOT analysis and risk analysis are used to evaluate the main assumptions of project success. The business plan is supplemented by a marketing mix and a financial plan consisting of three statements - the planned balance sheet, the planned profit and loss statement, and the planned cash flow.
Keywords: Tour operator; Tourism; Business plan

Information about study

Study programme: Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 7. 2020
Date of submission: 25. 6. 2021
Date of defense: 26. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73685/podrobnosti

Files for download

    Last update: