Principles for Processing the SMART Method and its use in Management

Thesis title: Zásady pro zpracování metody SMART a její využití v managementu
Author: Holiday, Victoria
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Králová, Věra
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je ověření využitelnosti metody SMART a jejích modifikací v různých typech organizací, pro různá použití s důrazem na efektivnosti dosahování cílů představit hlavní zásady metody SMART, a zjistit její využití v praxi. In-formace pro kvalitativní etnografický výzkum byly získány skrze polostrukturované rozhovory s výzkumným vzorkem 11 podnikatelů v Libereckém kraji, na jehož základě bylo zodpovězeno na předem stanovené výzkumné otázky. Výzkumem bylo zjištěno, že se dotazovaní podnikatelé, při stanovení cílů, shodují ve spoléhání se na vlastní intuici a selský rozum. Z metody SMART pro stanovení cílů využívají občas jen základy. Dále bylo identifikováno, jaké se u nich vyskytují při stanovení cílů nejčastější nedostatky, a na závěr je v diskusi doporučení pro podnikatele, na co se při stanovení cílů více zaměřit.
Keywords: SMART; cíle; stanovení cílů; strategický management
Thesis title: Principles for Processing the SMART Method and its use in Management
Author: Holiday, Victoria
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Králová, Věra
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to verify the applicability of the SMART method and its modifications in various types of organizations, to introduce the main principles of the SMART method with an emphasis on its effectiveness at achieving goals in various uses, and to study its use in practice. Information for qualitative ethnographic research was obtained through semi-structured interviews with a sample of 11 entrepreneurs in the Liberec region, during which predetermined research questions were answered. The research found that, when setting goals, the interviewed entrepreneurs concur in relying on their own intuition and common sense. They sometimes used only the foundations of the SMART method for goal setting. Furthermore, their most common shortcomings when setting goals were identified, and the discussion section concludes with recommendations for entrepreneurs on what to pay more attention to when setting goals.
Keywords: goals; goal setting; SMART; strategic management

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 10. 2020
Date of submission: 26. 6. 2021
Date of defense: 31. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74445/podrobnosti

Files for download

    Last update: