Consumer Culture and Homo Economicus Revisited

Thesis title: Spotřební kultura a Homo economicus revisited
Author: Bečvář, Lukáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Votava, Libor
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce si klade za cíl analyzovat a shrnout současnou kritiku konceptu Homo economicus. Teoretická část práce charakterizuje koncept Homo economicus, kontext jeho vzniku a dosavadní kritiku tohoto konceptu. Dále představuje tři důležité fenomény současnosti: spotřební kulturu, globalizaci a rozvoj technologií. Praktická část zkoumá pomocí systematického přehledu vyskytující se argumenty kritiky konceptu Homo economicus v odborných publikacích, které zařazuje do logických celků podle jejich typu argumentu a dává tak komplexní přehled za použití názorů různých autorů. V části Diskuze jsou diskutovány další zdroje k tématu a jsou zde zodpovězeny výzkumné otázky.
Keywords: Homo economicus; systematická literární rešerše; online spotřebitel; kritika; racionalita spotřebitele
Thesis title: Consumer Culture and Homo Economicus Revisited
Author: Bečvář, Lukáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Votava, Libor
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis aims to analyze and summarize the present critique of concept Homo economicus. The theoretical part characterizes the concept of Homo economicus, context of its creation and existing critique. Further, bachelor thesis presents three important phenomena of present world: consumer culture, globalization and technologic expansion. The practical part researches existing arguments of critique of concept of Homo economicus in scientific researches, which categorizes into logical units according to their type of the argument. Methodology of this bachelor thesis is a systematic literature review. Taking into consideration opinions of various authors gives a comprehensive overview. In Discussion the bachelor thesis argues others primary sources relating to the topic, finally research questions are answered.
Keywords: Homo economicus; systematic literature review; online consumer; consumer rationality; critique

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 8. 2020
Date of submission: 26. 6. 2021
Date of defense: 31. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73799/podrobnosti

Files for download

    Last update: