Social media and their influence on our attitude to risk

Thesis title: Sociální média a jejich vliv na náš postoj k riziku
Author: Šrámek, Matěj
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je zjištění vlivu informační činnosti influencerů na náš postoj k riziku v době koronaviru. Výzkum se zaměřuje na vliv příspěvků na sociálních médiích na náš postoj k dodržování vládních nařízení pro boj s touto nákazou a také na informační přehlcení, které na sociálních sítích v tomto kontextu vzniká. V teoretické části jsou popsány možné postoje k riziku a vliv kognitivní disonance. Dále jsou analyzována sociální média, opinion leaders, informační přehlcení a způsoby šíření informaci sociálními médii. Tyto pojmy jsou studovány v kontextu našeho postoje k riziku. Pro praktickou část práce a naplnění cíle bylo využito dotazníkového šetření a obsahové analýzy. Výsledkem je zhodnocení vlivu influencerů na náš postoj k riziku, zjištěny jsou charakteristiky takového influencera a ověření informačního přehlcení uživatelů Instagramu.
Keywords: Sociální média; Postoje k riziku; Influencer; Přehlcení informacemi
Thesis title: Social media and their influence on our attitude to risk
Author: Šrámek, Matěj
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Šimůnková, Klára
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is finding what influence do influencers have on our attitude to risk in time of coronavirus. Research aims mainly at posts influencers publish on social media and their influence on our attitude towards governament anti-coronavirus measures, as well as the influence of information overload. Risk attitudes and cognitive dissonance is disscused in the theoretical part of this theses, as well as social media, opinion leaders, information overload and ways of spreading information on social media. These subjects are studied in the context of our attutude to risk. The practical part of this theses was achieved using on-line survey and content analysis. There result is evaluation of the influence of influencers on our attitude to risk, character traits of influencers and proving the information overload of Instagram users.
Keywords: Social media; Attitudes to risk; Influencer; Information overload

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 3. 2019
Date of submission: 26. 6. 2021
Date of defense: 18. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69071/podrobnosti

Files for download

    Last update: