The impact of fear of COVID-19 on consumer behavior

Thesis title: Vliv strachu z onemocnění COVID-19 na spotřebitelské chování
Author: Vališ, Dominik
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bína, Vladislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je ověření platnosti výsledků původní studie v Číně a rovněž potvrdit či vyvrátit jednotlivé hypotézy na vybrané populaci v ČR ve věku 18-80 let. Náplní teoretické části je vysvětlit pojmy ze zadání práce, konkrétně COVID-19 a spotřebitelské chování, vymezit a argumentovat cíle současného stavu poznání. Základní tematické celky jsou „Terror Management Theory“, informační konformita spotřebitele, potřeba někam patřit a materialismus, na jejichž základě mohly vzniknout ověřované hypotézy. Metodická část vymezuje přístupy k vyřešení problému, tedy ověření stanovených hypotéz a způsoby k jejímu dosažení v podobě metody strukturálních rovnic (SEM) v programu JASP. Dále jsou stanoveny podmínky pro úspěšný sběr dat. Struktura dotazníku je převzata a přeložena z původního jazyka. Jeho reliabilita a spolehlivost byla stanovena v původním výzkumu a pro překlad nebyla ověřována. V praktické části jsou prezentovány získané vzorky dat z cílové populace ČR a následně zpracovány a doplněny do výpočtů v metodě strukturálních rovnic prostřednictvím programu JASP. Na základě výsledků bude možné potvrdit či vyvrátit stanovené tři hypotézy.
Keywords: COVID-19; Terror Management Theory; Informační konformita spotřebitele; Potřeba někam patřit; Materialismus; Strukturální modelování
Thesis title: The impact of fear of COVID-19 on consumer behavior
Author: Vališ, Dominik
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bína, Vladislav
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this work is to verify the validity of the results of the original study in China and also to confirm or refute individual hypotheses for a selected population in the Czech Republic aged 18-80 years. The content of the theoretical part is to explain the concepts of the work, namely COVID-19 and consumer behavior, to define and argue the goals of the current state of knowledge. The basic thematic units are Terror Management Theory, conformity consuption behavior, need to belong and materialism, on the basis of which hypotheses could have emerged. The methodological part defines the approaches to solving the problem, ie verification of established hypotheses and ways to achieve it in the form of structural equations modeling (SEM) in the JASP program. Furthermore, the conditions for successful data collection are set. The structure of the questionnaire is taken from and translated from the original language. Its reliability was determined in the original research and has not been verified for translation in Czech. The practical part presents the obtained samples of data from the target population of the Czech Republic and then processed and added to the calculations in the method of structural equations modeling through the JASP program. Based on the results, it will be possible to confirm or refute the established three hypotheses.
Keywords: COVID-19; Terror Management Theory; Conformity Consuption Behavior; Need to Belong; Materialism; Structural Equations Modeling

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2020
Date of submission: 27. 6. 2021
Date of defense: 31. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/74552/podrobnosti

Files for download

    Last update: