The influence of anthropomorphic stimuli on reactions and purchase intentions of a consumer

Thesis title: Vliv antropomorfních podnětů na reakce a kupní záměr spotřebitele
Author: Zíka, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je vyhodnotit, jak antropomorfní podněty na obalech farmaceutických výrobků ovlivňují reakce spotřebitele a následně i kupní záměr. Práce dále analyzuje také moderující efekt vizuální pozornosti na vztah mezi antropomorfními podněty a reakcemi spotřebitele. Na základě literární rešerše byl vytvořen konceptuální model, na jehož základě jsou stanoveny výzkumné hypotézy. Výzkum je realizován prostřednictvím eye-trackingového měření a doprovodné ankety. V této práci se podařilo prokázat vliv antropomorfních podnětů na vizuální pozornost spotřebitele a na reakce spotřebitele, a to konkrétně na afektivní odezvu a sociální vnímání. Práce je přínosná zejména pro lidi zabývající se marketingovou komunikací.
Keywords: Antropomorfismus; eye-tracking; farmaceutické výrobky; kupní záměr; reakce spotřebitele
Thesis title: The influence of anthropomorphic stimuli on reactions and purchase intentions of a consumer
Author: Zíka, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Gunina, Daria
Opponents: Kincl, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this master’s thesis is to evaluate in what way anthropomorphic stimuli placed on the covers of pharmaceutical products influence reactions of consumers and subsequently their purchase intention as well. The work then analyses the moderating effect of visual focus on the relationship between anthropomorphic stimuli and consumer reactions. Based on a literature search, a conceptual model was designed which served as the basis for research hypothesis. The research is brought into effect by means of an eye-tracking measurement and an accompanying interview survey. Acquired data contained in this thesis clearly prove the impact of anthropomorphic stimuli on visual focus of a consumer and their reaction, specifically on affective response and social perception. This work is mainly beneficial for people dealing with marketing communication.
Keywords: consumer reaction; Anthropomorphism; eye-tracking; pharmaceutical products; purchase intention

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 4. 2020
Date of submission: 27. 6. 2021
Date of defense: 30. 8. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73427/podrobnosti

Files for download

    Last update: