Thesis title: |
Studie (účinnosti) product placementu v online hrách s využitím eye trackingu |
Author: |
Paštiková, Alice |
Thesis type: |
Diplomová práce |
Supervisor: |
Kincl, Tomáš |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
Diplomová práce zkoumá rostoucí fenomén užití marketingu v online hrách konkrétně ve formě product placementu. Práce posuzuje vliv známosti značky na paměť, postoj a vizuální atraktivitu skrze eye-tracking, dotazník a polostrukturované rozhovory. Závěry výzkumu potvrzují významný vliv známosti značky na nepodmíněné vybavení si a postoj k produktu. U ostatních metrik byl faktor známosti shledán nevýznamným nebo nešlo jasně rozhodnout o závěru. V rámci analýzy byly zkoumány i další faktory, a to pořadí PP, velikost PP a vliv zkušeností respondentů s videohrami. Pořadí PP nemělo na vizuální pozornost vliv, naopak velikost PP a zkušenosti respondentů výrazný vliv měly. Kódování polostrukturovaných rozhovorů přiblížilo pohled na aktuální postoje i budoucí očekávání v oblasti product placementu a videoher. |
Keywords: |
Online marketing; Product placement; Eye-tracking; Streaming |
Thesis title: |
Product Placement in Online Games in the Stream Interface |
Author: |
Paštiková, Alice |
Thesis type: |
Diploma thesis |
Supervisor: |
Kincl, Tomáš |
Opponents: |
- |
Thesis language: |
Česky |
Abstract: |
The diploma thesis is examining the phenomena of increasing marketing usage in online games in the form of product placement. The thesis explores how the factor of brand familiarity affects memory, attitude and visual attractivity through eye-tracking, questionnaire and semi-structured interviews. The results confirm the influence of brand familiarity on unaided recall and the attitude towards the product. Familiarity is not significantly affecting other eye-tracking metrics or the relationship was indifferent to decide. Furthermore, the analysis examines additional factors as PP sequence, PP size and the influence of respondents‘ experiences with videogames. The sequence of PP has no influence on visual attention but the other two factors did have a great impact. Coded semi-structured interviews elucidate the view of opinions and attitudes and expectations in product placement and videogames. |
Keywords: |
Eye-tracking; Online marketing; Streaming; Product placement |
Information about study
Study programme: |
Management |
Type of study programme: |
Magisterský studijní program |
Assigned degree: |
Ing. |
Institutions assigning academic degree: |
Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: |
Faculty of Management |
Department: |
Department of Management |
Information on submission and defense
Date of assignment: |
25. 2. 2020 |
Date of submission: |
27. 6. 2021 |
Date of defense: |
2021 |
Files for download
The files will be available after the defense of the thesis.