Product Placement in Online Games in the Stream Interface

Thesis title: Studie (účinnosti) product placementu v online hrách s využitím eye trackingu
Author: Paštiková, Alice
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zkoumá rostoucí fenomén užití marketingu v online hrách konkrétně ve formě product placementu. Práce posuzuje vliv známosti značky na paměť, postoj a vizuální atraktivitu skrze eye-tracking, dotazník a polostrukturované rozhovory. Závěry výzkumu potvrzují významný vliv známosti značky na nepodmíněné vybavení si a postoj k produktu. U ostatních metrik byl faktor známosti shledán nevýznamným nebo nešlo jasně rozhodnout o závěru. V rámci analýzy byly zkoumány i další faktory, a to pořadí PP, velikost PP a vliv zkušeností respondentů s videohrami. Pořadí PP nemělo na vizuální pozornost vliv, naopak velikost PP a zkušenosti respondentů výrazný vliv měly. Kódování polostrukturovaných rozhovorů přiblížilo pohled na aktuální postoje i budoucí očekávání v oblasti product placementu a videoher.
Keywords: Online marketing; Product placement; Eye-tracking; Streaming
Thesis title: Product Placement in Online Games in the Stream Interface
Author: Paštiková, Alice
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: -
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis is examining the phenomena of increasing marketing usage in online games in the form of product placement. The thesis explores how the factor of brand familiarity affects memory, attitude and visual attractivity through eye-tracking, questionnaire and semi-structured interviews. The results confirm the influence of brand familiarity on unaided recall and the attitude towards the product. Familiarity is not significantly affecting other eye-tracking metrics or the relationship was indifferent to decide. Furthermore, the analysis examines additional factors as PP sequence, PP size and the influence of respondents‘ experiences with videogames. The sequence of PP has no influence on visual attention but the other two factors did have a great impact. Coded semi-structured interviews elucidate the view of opinions and attitudes and expectations in product placement and videogames.
Keywords: Eye-tracking; Online marketing; Streaming; Product placement

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 2. 2020
Date of submission: 27. 6. 2021
Date of defense: 2021

Files for download

The files will be available after the defense of the thesis.

    Last update: