Application of marketing in the actions of political parties and personalities – the effect of Trumpism in political marketing

Thesis title: Aplikace marketingu v činnosti politických stran a osobností - efekt trumpismu v politickém marketingu
Author: Tlamsová, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zkoumá efekt trumpismu v politickém marketingu. Tento efekt je nejprve zkoumán na politické kampani Donalda Trumpa v prezidentských volbách ve Spojených státech v letech 2016 a 2020. Poté je výzkum soustředěn na kampaně tří vybraných politických stran do Evropského parlamentu v roce 2019. Těmito stranami jsou – Fidesz (Maďarsko), Reform UK (Velká Británie) a SPD (Česká republika). Cílem práce je zjistit relevanci trumpismu a osoby Donalda Trumpa pro politický marketing a jeho význam v marketingu vybraných politických stran. K dosažení cíle je použita obsahová analýza twitterových nebo facebookových příspěvků jednotlivých stran a samotného Donalda Trumpa. Dále byl proveden polostrukturovaný hloubkový rozhovor na téma trumpismu a jeho přítomnosti v politickém marketingu s novinářem Martinem Řezníčkem z České televize. Na základě tohoto výzkumu jsou poté vyvozeny závěry pro americký a evropský politický marketing.
Keywords: politický marketing; trumpismus; Donald Trump; Fidesz; SPD; Reform UK
Thesis title: Application of marketing in the actions of political parties and personalities – the effect of Trumpism in political marketing
Author: Tlamsová, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
This master’s thesis examines the effect of Trumpism in political marketing. This effect is first examined on the US presidential elections’ campaign of Donald Trump in 2016 and 2020. Then the research focuses on the campaigns of three selected political parties for the election into the European Parliament in 2019. Those policitical parties are – Fidesz (Hungary), Reform UK (Great Britain) and SPD (Czech Republic). The aim of this thesis is to determine the relevance of Trumpism and Donald Trump for political marketing and its importance in the marketing of selected political parties. The research methods were the following, a content analysis of Twitter or Facebook posts of the parties and Donald Trump himself and a semi-structured in-depth interview on the topic of Trumpism and its presence in political marketing was conducted with a journalist, Martin Řezníček, from Česká televize. Based on this research, conclusions are then drawn not only for American and European political marketing.
Keywords: Political marketing; Trumpism; Donald Trump; Fidesz; SPD; Reform UK

Information about study

Study programme: Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 2. 2021
Date of submission: 23. 8. 2021
Date of defense: 15. 9. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/76195/podrobnosti

Files for download

    Last update: