Influence of external factors on consumer purchasing decisions in young fashion

Thesis title: Vliv vnějších faktorů na kupní rozhodování spotřebitelů ve sféře módy pro mladé
Author: Nováková, Barbora
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Paukrt , Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce zjišťuje, jaký vliv mají vnější faktory na kupní rozhodování spotřebitele ve sféře módy pro mladé. Klade si za svůj cíl definovat, analyzovat a popsat spotřební chování mladých lidí ve věku do 30 let, kteří nakupují zejména streetwearovou módu a tenisky. Dále si bere za cíl zjistit, jak velký vliv mají na nákupní rozhodování sociální sítě, přátele a rodinný okruh mladého spotřebitele. Tato práce kromě teoretické rešerše ohledně problematiky spotřebního chování, kupního rozhodovacího procesu a externích vlivů ovlivňující spotřební chování, přináší také vhled do oděvního průmyslu, zejména streetwearového oděvního průmyslu. V této části práce je představeno, co to vlastně streetwear znamená a proč by se mu módní retaileři měli věnovat. Vliv externích faktorů na spotřební chování bylo zkoumáno pomocí dotazníkového šetření a následně vyhodnoceno pomocí statistického programu IBM SPSS Statistics. Výzkum byl doplněn sekundárními daty výzkumu MML-TGI společnosti Median, s. r. o..
Keywords: spotřební chování; kupní rozhodovací proces; streetwear; tenisky; efekt módy
Thesis title: Influence of external factors on consumer purchasing decisions in young fashion
Author: Nováková, Barbora
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Paukrt , Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis investigates the influence of external factors on consumer purchasing decisions in the sphere of fashion for young people. It aims to define, analyse and describe the consumption behaviour of young people under the age of 30 who buy mainly streetwear and sneakers. It also aims to find out how much influence social networks, friends and family circle have on the young consumer's purchasing decisions. In addition to the theoretical research regarding the issues of consumer behaviour, the purchase decision-making process and external influences affecting consumption behaviour, this thesis also provides insight into the clothing industry, particularly the streetwear industry. This part of the thesis introduces what streetwear actually means and why fashion retailers should pay attention to it. The influence of external factors on consumption behaviour was investigated through a questionnaire survey and then evaluated using the IBM SPSS Statistics software. The research was supplemented with secondary data from Median's MML-TGI survey.
Keywords: consumer behaviour; purchase decision process; fashion effect; streetwear; sneakers

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 6. 2020
Date of submission: 24. 8. 2021
Date of defense: 15. 9. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73702/podrobnosti

Files for download

    Last update: