Money, career or calling? What university students expect from work
Thesis title: | Peníze, kariéra nebo poslání? Co očekávají vysokoškolští studenti od práce |
---|---|
Author: | Kavalírová, Nela |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Čada, Karel |
Opponents: | Honsová, Pavlína |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato diplomová práce se věnuje vnímání práce studenty VŠE. Ke zjištění studentských postojů k práci byly využity hloubkové polostrukturované rozhovory, které byly analyzovány pomocí otevřeného kódování a tematicky rozřazeny do kategorií. Cílem výzkumu bylo zjistit, jakým způsobem mají studenti zařazenou práci do svého života, jakou důležitost jí přisuzují a co pro ně znamená smysl v práci. Hlavním zjištěním bylo, že je možné studenty rozdělit do tří skupin, dle toho, jak velkou prioritu přiřazují práci v kontextu svého života, a to konkrétně na práci jako nástroj k penězům, způsob rozvoje a jako poslání. Tyto postoje jsou utvářeny zejména na základě zkušeností z rodinného zázemí, předchozích pracovních zkušeností, prostředí vysoké školy, kamarádů a vlastní osobnosti. Smysl v práci pro studenty je spojený nejen s finančním ohodnocením a samotnou pracovní činností, ale hlavně s možností vidět výsledky své práce (ať už v podobě prosperující firmy či přinášení hodnot ostatním lidem/společnosti) a s potřebou osobního rozvoje a učení se nových věcí. |
Keywords: | vývoj pracovních postojů; smysl v práci; Práce v kontextu života |
Thesis title: | Money, career or calling? What university students expect from work |
---|---|
Author: | Kavalírová, Nela |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Čada, Karel |
Opponents: | Honsová, Pavlína |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This diploma thesis deals with the perception of work by VŠE students. To determine students' attitudes towards work semi-structured in-depth interviews were used. They were then analyzed using open coding and thematically divided into categories. The aim of the research was to find out how is work included in students' lives, what importance they attach to it and what meaning do they find in work. The main finding was that it is possible to divide students into three groups, according to how much priority they assign to work in the context of their lives, specifically to work as a tool for money, a way of development and as a calling. These attitudes are formed mainly on the basis of experience from family background, previous work experience, university environment, friends and also their own personality. The meaning of work for VŠE students is connected not only with financial rewards and the work itself, but mainly with the opportunity to see the results of their work (whether in the form of a prosperous company or bringing values to other people / society) and finally with the need for personal development and learning new things. |
Keywords: | Work in life context; evolving of job mindset; purpose in work |
Information about study
Study programme: | Management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Managerial Psychology and Sociology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 7. 1. 2021 |
---|---|
Date of submission: | 25. 8. 2021 |
Date of defense: | 14. 9. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/76481/podrobnosti |